חושי הריח והטעם הם חושים כימיים ומשולבים; הריח הוא הדומיננטי בין השניים והפרעות רבות המתוארות כליקוי בחוש הטעם, מקורן למעשה בליקוי בחוש הריח. נמצא כי 1% מהאוכלוסייה סובלים מבעיה משמעותית בחושי הריח או הטעם. הפרעות ריח וטעם יכולות להתבטא באיבוד חלקי או מלא של התחושה, או עיוות התחושה.

האגודה הגרמנית לגסטרואנטרולוגיה הסבירה כי להפרעות טעם וריח יש מספר סיבות. סובלים מההפרעות? ריכזנו לכם את כל הסיבות לכך, וכיצד לטפל בהן.

הסיבות

הפרעות בחוש הטעם והריח יכולות לנבוע מהזנחת בריאות הפה והיגיינה ירודה; זיהומים כמו הצטננות, שפעת, סינוסיטיס ונגיף הקורונה; זיהום של רירית הפה בחיידקים או פטריות; מחסור ברכיבים תזונתיים כגון מחסור בוויטמין B12, מחסור בברזל ומחסור באבץ; נזק בתאי עצבף סכרת ותת פעילות בלוטת התריס.

כמו כן, גם מחלות כבד, מחלת כליות, דלקת וגידולים במוח, מחלות ניווניות, אפילפסיה וטרשת נפוצה עשויות לגרום להפרעות בטעם ובריח.

עוד הוסיפה האגודה כי תופעת לוואי של תרופות מסוימות כגון תרופות נוגדות דיכאון והשפעות של פרוצדורות כירורגיות או הקרנות באזור הראש והצוואר עלולות לגרום גם כן להפרעות בחושים.

האגודה הגרמנית הדגישה את הצורך להתייעץ בדחיפות עם רופא ולקבוע טיפול מתאים במידה ואדם נושא את אחד התסמינים, זאת על מנת למנוע את הסיכונים של הפרעות ריח וטעם, שלרוב מובילות לירידה במשקל ודיכאון.

הטיפול נקבע על סמך הגורם המתגלה באמצעות בדיקות טעם ודם, טומוגרפיה ממוחשבת, הדמיית תהודה מגנטית, וכן בדיקה מיקרוסקופית של דגימות רקמה מהלשון ורירית הפה.

בנוסף לטיפול, יש להקפיד גם על היגיינת הפה והשיניים והימנעות מניקוטין, תוך לעיסת מסטיק להמרצת ייצור הרוק.