סרטן המעי הגס היא מחלה עולמית בעלת השפעה קלינית וכלכלית גדולה, והתרחשותה נקבעת על ידי מגוון גורמים. בנוסף למרכיב התורשתי, ידוע שסרטן זה גם קשור בתהליכים דלקתיים שונים, והרבה ממחלה זו קשורה בתזונה שלנו. על פי הקרן העולמית לחקר הסרטן, מספר סוגים של סרטן ובעיקר של המעי הגס, עלולים להיות מאוד מושפעים מהמזון ותזונה. "בקנה מידה עולמי, מוערך שניתן למנוע מעל ל-3 עד 4 מיליון מקרים של סרטן מדי שנה על ידי שיפור התזונה, פעילות גופנית סדירה והימנעות מהשמנה. בשנים האחרונות, נקשרו דפוסי תזונה ומזונות מסוימים עם הסיכון לחלות בסרטן המעי הגס", מסבירה איילת גור אריה, דיאטנית קלינית במכבי שירותי בריאות מחוז דרום.

אגוזים וקטניות

גור אריה מסבירה כי מספר מחקרים בדקו את הקשר בין צריכת קטניות ואגוזים והסיכון לסרטן המעי הגס ונמצא כי צריכת כ-30 גרם ליום של אגוזים (30 גרם הם חופן של אגוזים בערך, וזה גודל מנה אחת ליום) מפחיתים את הסיכון לחלות בסרטן המעי הגס ב-33%. בנוסף, נמצא כי צריכת 100 גרם קטניות (עדשים, אפונה, חומוס, פול, שעועית וכו'), כש-100 גרם היא מנה אחת) מפחיתה ב-21% סיכון לחלות בסרטן המעי הגס.

מספר מנגנונים פוטנציאליים של צריכת אגוזים וקטניות עשויים להפחית את הסיכון לסרטן המעי הגס. אגוזים וקטניות הן מקור לסיבים תזונתיים (קליפה של פירות וירקות, קליפה של דגנים מלאים, קליפה של קיטניות וכו') וסיבים תזונתיים יכולים לקשור ולמנוע ספיגה בגוף של חומרים מסרטנים ובכך ממלאים תפקיד קריטי במניעת סרטן המעי הגס. בנוסף, דיאטות עשירות בסיבים עשויה להפחית את העמידות לאינסולין, המהווה גורם סיכון ידוע לסרטן המעי הגס. אֱגוֹזִים וקטניות גם מכילים רכיב הנקרא פיטוכימיקלים, אשר ידועים ביכולתם להפחית תהליך דלקתי ולמנוע גידולים הנגרמים על ידי הדלקת. 

דגנים

"מחקר גדול אחר תומך בהשפעות הגנה אפשריות של צריכת דגנים נגד סרטן המעי הגס", מציינת גור אריה. "גם מחקר זה מדגיש את החשיבות של צריכת סיבים במניעת סרטן המעי הגס, ומסביר שמקורות סיבים שונים עשויים לספק כמה יתרונות בריאותיים, אך העדות למניעת סרטן המעי הגס החזקה ביותר התקבלה עבור סיבים מדגנים. אך, נדרשים מחקרים נוספים בשביל לחזק מסקנה זו".

סיבים

לדברי גור אריה, "רוב המחקרים שבדקו את הקשר בין תזונת האדם והסיכון לסרטן המעי הגס מצאו קשר הפוך בין כמות הסיבים הנצרכת בתזונה והיארעות מקרי הסרטן- כלומר ככל שצורכים יותר מזונות העשירים בסיבים כך פוחת  הסיכוי לחלות בסרטן המעי הגס. ישנם עשרות מחקרים קליניים המתארים כי צריכת סיבים מפחיתה את הסיכון לסרטן המעי הגס ואף צריכתם מהווה גורם מגן מפני סרטן זה". 

היא מציינת כי "מחקר חדש שיצא השנה, בתחילת 2023, בדק כ-2000 מקרי סרטן מעי הגס בבני אדם עם צריכת סוגי סיבים שונים ממקורות שונים בתזונה. נמצא כי הסיכון לסרטן המעי הגס יורד עם העלייה בצריכה של סיבים מסוג GOSs (GalactoOligoSaccharides )בתזונה. סוג סיב זה נמצא בשפע בקטניות, במיוחד אפונה וחומוס, שעועית ועדשים".

חיידקי המעי-המיקרוביום

גור אריה מסבירה כי "מאז שהועלה לראשונה הקשר בין חיידקי המעי וסרטן המעי הגס נושא זה נחקר רבות. חיידקי המעי נמצאים על דפנות המעי הגס ומהווים שכבה המגנה מפני חדירת גורמים זרים לגופנו. המיקרוביום שומר על בריאות האדם בדרכים נוספות, העיקרית שבהן היא הפחתה משמעותית במדדי הדלקת שבגוף. מצב דלקתי כמו זה הנשלט על ידי חיידקי המעי ידוע כשלב ראשוני בהתפתחות סרטן. כאשר המיקרוביום אינו מאוזן חיידקים מעודדי דלקת נמצאים במעי כדרך קבע, מעלים את המצב הדלקתי בגוף ומפחיתים את התגובה החיסונית. מצב זה ידוע כגורם להתפתחות סרטן המעי הגס".

אלכוהול

"מספר מחקרים הראו קשר בין צריכת אלכוהול לבין שכיחות סרטן המעי הגס", אומרת גור אריה. "מחקר גדול הראה כי שימוש רב באלכוהול (מעל 50 גרם ליום) מגדיל סיכון לתמותה הקשורה בסרטן המעי הגס. לסיכום, שינוי האכילה לדפוסי תזונה בריאים המאופיינים בצריכה גבוהה של סיבים, קטניות, אגוזים ודגנים במקביל להפחתה של מזון מעובד ואלכוהול, גורמים להפחתת הסיכון להופעת סרטן המעי הגס. אך עדיין דרושים מחקרים נוספים לחיזוק מסקנות אלו".