כתב העת הרפואי הנחשב בעולם "New England Journal of Medical Medicine" מפרסם תוצאות מרעישות על הטיפול של חברת GSK (GlaxoSmithKline) לסרטן רירית הרחם - הסרטן הגינקולוגי הנפוץ ביותר בארצות הברית והסרטן הגניקולוגי השני בשכיחותו בעולם.

בכנס הSGO שנערך השבוע בארה"ב הוצגו לראשונה תוצאות מחקר פאזה שלישית אשר בדק את היעילות של הוספת טיפול אימונותרפי לטיפול הכימותרפי המקובל, בנשים עם סרטן רירית רחם ראשוני בשלב מתקדם או חוזר על ידי הוספת התרופה דוסתרלימב (JEMPERLI).

המחקר מצא כי תוספת טיפול בדוסתרלימב משפרת משמעותית ובאופן מובהק את משך הזמן ללא התקדמות המחלה. לאחר שנתיים של מעקב נמצא שישנה ירידה של 72% בסיכוי להתקדמות המחלה או מוות, באוכלוסיית הנשים עם סרטן רירית רחם עם הסמן הביולוגי Mismatch repair deficiency , וירידה של 36% בכלל אוכלוסיית הנשים במחקר, שטופלו בדוסתרלימב בשילוב עם כימותרפיה לעומת פלסבו בשילוב כימותרפיה. במחקר השתתפו 494 חולות בסרטן רירית הרחם בשלב מתקדם או חוזר, פרופיל הבטיחות של הטיפול המשולב עם טיפול כימותרפיה היה עקבי לדיווחים קודמים ולא התגלו תופעות לוואי חדשות. 

סרטן רירית הרחם הינו הסרטן הגניקולוגי השכיח ביותר במדינות מתפתחות כאשר מספר הנשים המאובחנות כל שנה הולך ועולה וכך גם מספר מקרי התמותה. ברוב המקרים ניתן לאבחן את סרטן רירית הרחם בשלבים מוקדמים עקב סימפטומים נראים לעין (לדוגמא דימום נרתיקי), אך ב15-20% מהחולות המחלה תאובחן בשלבים מתקדמים. עבור חולות במצב מתקדם או במצב של הישנות המחלה, טיפול בכימותרפיה בלבד נחשב עד כה הטיפול היעיל היחיד, למרות שהצלחתו הינה לפרק זמן קצר יחסית, ואחוז ההישרדות לאחר חמש שנים עומד על פחות מ 20%. 

לפי עורכי המחקר, לשילוב של כימותרפיה ואימונותרפיה עשויות להיות השפעות סינרגסטיות בטיפול בסרטן רירית הרחם. כיום, טיפול בדוסתרלימב ניתן במסגרת סל הבריאות בישראל לחולות סרטן רירית רחם מתקדם או חוזר אשר נכשלו בטיפול עם כימותרפיה מבוססת פלטינום. עם פרסום המחקר יוגש לאישור הרשויות הרגולטוריות (FDA,EMEA) בקשה לאשר אותו כטיפול קו ראשון ביחד עם כימותרפיה, לנשים עם סרטן רירית הרחם מתקדם (שלב 3-4) או חוזר. 

ד''ר יקיר שגב (צילום: פרטי)
ד''ר יקיר שגב (צילום: פרטי)

דוסתרלימב (JEMPERLI) הינו טיפול מבוסס אימנותרפיה, המורכב מנוגדן אשר מכוון כנגד חלבון הPD-1 הנמצא על גבי תאי מערכת החיסון. קישורו של חלבון הPD-1  לתאי הסרטן מאפשר להפעיל מנגנון התחמקות אשר יחסום את השמדת תאי הסרטן על ידי מערכת החיסון. טיפול בדוסתרלימב מונע את הקישור ובכך מאפשר את שפעול מערכת החיסון ואת השמדתם של התאים הסרטניים.

ד"ר יקיר שגב, מחלקת נשים ביחידה לגינקולוגיה אונקולוגית בבית החולים כרמל, השתתף בכנס בארה"ב וסיפר כי "מדובר בבשורה חסרת תקדים שחיכינו לה במשך שלושה עשורים בטיפול בחולות סרטן רירית הרחם. הצגת המחקר עוררה גלים בקרב קהל הגינקו אונקולוגיים, ובסיום ההצגה עמד הקהל ומחא כפיים. תוצאות המחקר עשויות לשנות את מתווה הטיפול לאוכלוסיית הנשים עם ממאירות רחם בשלב מתקדם, או לאלו עם מחלה חוזרת, ובהחלט פותחות אופציה טיפולית מעוררת תקווה לאוכלוסייה מורכבת זו. אני תקווה שבקרוב נוכל להציג את הטיפול לגורמי הרגולציה בישראל וכך להעניק לחולות אלו את הטיפול במסגרת סל התרופות".