השנה מציין ארגון הבריאות העולמי 75 שנים להיווסדו, והוא עושה זאת בסימן הנגשת הבריאות המודרנית לכל רחבי העולם. כידוע, במקומות רבים בעולם – גם בעולם המערבי – חוסר של וויטמינים ומינרלים מסויימים הוא שכיח מאד.

ויטמינים ומינרלים חיוניים לתפקוד תקין של הגוף ולבריאותו והחוסר בהם נוצר ברב המקרים מתזונה לקויה או לא מאוזנת. מצב זה שכיח מאוד בילדות, ועשוי להשפיע על ההתפתחות התקינה של ילדכם. אז מה הם עשרת הוויטמינים והמינרלים הכי חשובים להתפתחות? הרשימה המלאה. 

מינרלים

סידן
הסידן חיוני לבריאותן ולהתפתחותן של העצמות והשיניים. כמו ויטמין D, יש לו חשיבות רבה בהתפתחות השלד והעצמות בגיל צעיר, ולכן מחסור בו עשוי לגרום לבעיות בהקשר זה. את הסידן אפשר למצוא בחלב ומוצריו, בדגים (בעיקר סרדינים), בשומשום, באגוזים, בשקדים ובירקות ירוקים. 

ברזל
מהמינרלים החשובים ביותר בגוף האדם, בדגש על ילדים. נחשב למרכיב משמעותי במיוחד בתפקודן של כדוריות הדם האדומות, חיוני להתפתחות תקינה של המוח, ומחסור בו יכול לגרום להשפעות קוגניטיביות שונות. מחסור משמעותי בברזל, לאורך זמן, יכול לגרום לאנמיה, גם בילדים. את הברזל אפשר למצוא בעיקר בבשר ובמזון מן החי, בירקות (ירוקים ואחרים), באגוזים, בקטניות ובטחינה. בשל החשיבות המכרעת של ברזל במיוחד בקרב תינוקות ופעוטות, ממליץ משרד הבריאות על מתן טיפות ברזל (כדוגמאת טיפטיפות פריפל) לכל תינוק מגיל ארבעה חודשים ועד גיל שנה וחצי. סביב גיל 10 חודשים מומלץ לבצע בדיקות דם ולוודא שאין צורך בשינוי המינון הנצרך.

יוד
מינרל שרבים לא מכירים בחשיבותו הרבה. יש לו מרכיב חיוני בתפקוד בלוטת התריס, המשפיעה על תהליכים רבים מאוד בגוף. מחסור ביוד בילדים עשוי לפגוע משמעותית בהתפתחותם, ובהיריון הוא יכול לפגוע בהתפתחות התקינה של העובר. את היוד אפשר למצוא בדגים ובמאכלים מן הים, במוצרי חלב ובביצים.

מגנזיום
גם למגנזיום תפקיד חשוב בבניית השלד בגיל צעיר, והוא גם מסייע בתהליכים לייצור אנרגיה בגוף. הוא אף משפיע על תפקוד מערכת העצבים והשרירים, וגם על בריאות הלב. אפשר למצוא אותו בדגנים מלאים, בטחינה, בקטניות ובחלב ומוצריו.

ויטמינים

ויטמין D
תורם רבות לבריאות העצם. מאחר שהילדות וגיל הנעורים מתאפיינים בגדילה מואצת, ישנה חשיבות רבה לרמה תקינה של ויטמין D בילדים. מחסור בוויטמין עשוי לגרום לבעיות שינה ולבעיות בריאותיות אחרות כמו רככת עצמות. ויטמין D נוצר בגוף בעת חשיפה לאור השמש, וזהו המקור העיקרי שלו, אך הוא קיים גם במזונות שונים במידה מסוימת, ובעיקר בדגים ומוצריהם. משרד הבריאות ממליץ על מתן ויטמין D לכל תינוק מגיל לידה ועד גיל שנה. בתקופת הקורונה אף יצאה המלצה הקוראת לתסף ויטמין D לכל האוכלוסיה בשל התפקיד המשמעותי שלו בתפקוד מערכת החיסון ובמניעת תחלואה. 

ויטמין B12
משתייך אומנם לקבוצת ויטמיני B (שעליה נרחיב מייד). מדובר בוויטמין חיוני בצורה בלתי רגילה לתפקוד הגוף, אשר משתתף בתהלך ייצור כדוריות הדם האדומות ובהתהוות ה־DNA שלנו, שומר על תקינות מערכת העצבים, חיוני ליצירת היריון בריא ועוד. את הוויטמין הזה מקבלים בעיקר ממזון מן החי, אך אפשר למצוא אותו גם בפטריות מסוימות ובאצות.

קבוצת ויטמיני B 
קבוצה גדולה של ויטמינים אשר תורמת לתהליך חילוף החומרים בגוף (המטבוליזם), מסייעת לפעילות תקינה של מערכת העצבים, מונעת מומים בעוברים ועוד. בין הוויטמינים המפורסמים ב'משפחה' אפשר למצוא את ה־B9, החומצה הפולית. את ויטמיני ה־B אפשר למצוא בכמויות גדולות בבשר, בחלב, בקטניות, בירקות (ירוקים בעיקר) ובמוצרי חלב.

ויטמין C
מסייע לחיזוק מערכת החיסון, לבריאות החניכיים, לבריאות העור, לתקינות מערכת העיכול ועוד. הוא חיוני מאוד לתהליך ההתפתחות של הגוף, ודאי בגיל צעיר, ומסייע בתהליך ריפוי פצעים ואף נאבק בזיהומים וברעלים. אפשר למצוא אותו בעיקר בפירות ובירקות, אך הוא קיים בכמויות יפות במזונות רבים נוספים. ויטמין C נחשב כמשפר ספיגה של ברזל ולכן מומלץ ליטול אותו (או מאכלים שמכילים אותו) בסמוך לנטילת ברזל.

ויטמין A
ויטמין החיוני להתפתחות הגוף ולגדילתו, וגם להתפתחות ראיית לילה טובה. הוא מסייע גם לבריאות העור ונלחם בזיהומים. מחסור בוויטמין A בקרב ילדים יכול לגרום לבעיות גדילה שונות. היכן ניתן למצוא אותו? בעיקר בפירות וירקות (בדגש על כאלו בצבע ירוק וכתום), וגם בכבד ובחלמון הביצה (החלק הצהוב שלה).

ויטמין E 
זהו ויטמין שמסייע לפעולתם של איברים רבים בגוף שלנו, ובהם הכבד, העיניים והעור, ומסייע בייצור כדוריות הדם האדומות. הוא נאבק בזיהומים ובנזקי קרינת השמש, ונמצא בעיקר בחלמון הביצה, בשקדים, באזורים ובנבט החיטה.

סיכום

ויטמינים ומינרלים הם יסודות תזונתיים בעלי חשיבות רבה לגופנו, ודאי בגיל צעיר. חשוב מאוד לוודא שילדינו נהנים מתזונה בריאה ומאוזנת שכוללת את כל אבות המזון, הויטמינים והמינרלים.

במקרים בהם יש חשש לגבי איכות התזונה, למשל במקרים של בררנות במזון, המנעות ממאכלים מסויימים, ריבוי במזון מהיר ומעובד או חששות בנוגע לגדילה והתפתחות תקינים) כדאי לפנות לגורם מקצועי מוסמך שיוכל לייעץ בנוגע לתפריט מאוזן, לבצע בדיקות ולהמליץ על תרופות ותוספי תזונה בעת הצורך.