נזלת אלרגית היא תופעה נפוצה מאוד. בין 10% ל- 30% מאוכלוסיית העולם סובל מהתופעה ברמה כזו או אחרת וישנן מדינות ששכיחות התופעה המדווחת מגיע לשיעור של מעל 50%. נזלת אלרגית יכולה להשפיע על אנשים בכל גיל אבל היא נפוצה בעיקר בילדים. התופעה יכולה להיות עונתית ולהיות מושפעת בעיקר מאבקנים, והיא יכולה להיות גם מתמשכת כשהטריגרים כוללים שיער של בעלי חיים וקרדית אבק. 

לא רק בחורף: כל מה שלא ידעתם על נזלת בעונת המעבר

התקפים של נזלת אלרגית מאופיינים בהתעטשות, נזלת, עיניים מגרדות, אף מגרד ואף חסום המוביל להפרעה בשינה, עייפות וריכוז ירוד. הסובלים מהתופעה עלולים לסבול גם ממצבים אלרגיים אחרים כגון אסטמה ופריחה בעור. כל אלה יכולים להיות בעלי השפעות שליליות משמעותיות על איכות חיים וביצועי עבודה, המובילים להפסדי פריון של מיליארדי דולרים בשנה.

כבר לפני יותר מ-2,000 שנה תיארה הרפואה הסינית הקלאסית קשר קרוב בין האף, הריאות והעור. תצפית זו עולה בקנה אחד עם תצפית ביו-רפואית כיוון שהאף, הריאות והעור מצופים בצורה כלשהי של רקמת אפיתל.

על פי המאמרים המעודכנים ביותר, דיקור סיני מהווה טיפול יעיל עבור נזלת אלרגית. מחקרים נוספים מדגימים כי דיקור הוא בטוח יותר מהתרופות הנפוצות כיום ואף עשוי להיות חסכוני יותר. בשנת 2017, פורסמה סקירה שנערכה במסגרת פרויקט דיקור מבוסס מחקר בשיתוף  עם ד"ר ג'ון מקדונלד וד"ר סטיבן יאנץ. בנוסף להוכחת היעילות של הדיקור הסיני, פורסמו גם הנחיות קליניות ובטיחות הטיפול.

מעבר לסקירות אלו נמצאו עוד 12 ניסויים קליניים מבוקרים אשר הדגימו צורך של בין 12-30 טיפולים בתדירות של 2-5 מפגשים בשבוע. בכל המחקרים האלו לדיקור האמיתי הייתה יעילות גבוהה בהרבה משל דיקור הדמה ואף יעילות גבוהה יותר משל התרופות. עוד עולה ממקרים אלו כי התסמינים ממשיכים להשתפר עד לשלושה חודשים שלאחר הטיפול. התסמינים בהם הוצג השיפור הגדול ביותר הם - התעטשות, אף מגרד, עיניים מגרדות, נזלת, אף סתום ושינה מופרעת. 

מחקרים אשר מדדו גם תפקודי מערכת החיסון דיווחו על ירידה משמעותית במתווכים דלקתיים כולל חומר P (SP), פפטיד מעי vasoactive (VIP), אינטרלוקין 4 וקרדית האבק ספציפי IgE.

איך זה עובד?
דיקור סיני מפחית את התסמינים של נזלת אלרגית ומשפר את הסובלנות של אנשים לחשיפת אלרגנים דרך מספר מנגנונים. כשאנשים סובלים מאלרגיות נזלת, מערכת החיסון מזהה באופן שגוי חומרים בלתי מזיקים כאיום (אלרגן), ויוצר אימונוגלובולינים הנקראים IgEs נגד כל אלרגן נתפס.

IgEs אלה מעוגנים לתאי פיטום, בתהליך ידוע בתור "priming". כאשר תאי מאסט (תאים המהווים חלק ממערכת החיסון) דרוכים נתקלים ב-אלרגן (כגון אבקה) הם מגיבים על ידי שחרור קוקטייל של חומרים שיוצרים דלקת בריריות האף. ברגע אחד רירית האף הופכת מודלקת ועצבים בתוך רירית האף משחררים נוירופפטידים דלקתיים. נוירופפטידים אלה מגבירים דלקת המייצרת גירוד, התעטשות, נזלת ואף סתום. האף המגורה והרגיש יגיב כתוצאה מכך לשורה של חומרים מגרים (מלבד אלרגנים) כגון בושם, עשן, שינויים בטמפרטורה או שינויים בלחות. שני קולטנים מרכזיים באף מהווים את עיקר הגירוי התסמיני. הקולטן של היסטמין (אליו מכוונות חלק ניכר מהתרופות הקונבציונאליות) והקולטן השני נקרא TRPV1 שהוא הקולטן העיקרי המעורב בתסמיני גירוד האף, נזלת והתעטשויות.

דיקור סיני הוכח כתורם להפחתת רמות IgE והפעלה של TRPV1 על ידי הקטנת הרגישות בעזרת קולטנים אחרים. בנוסף, דיקור סיני מונע את האקטיבציה של קולטן היסטמין.

חשוב לציין כי בעוד שדיקור נמצא כטיפול יעיל ובטוח לטיפול בנזלת אלרגית, הדיקור הינו מנגנון מותאם אישית ויש לקחת כל מטופל באופן אינדיבידואלי ולהתאים את הטיפול אליו. מטפל מיומן ואחראי יבצע אבחון והערכת מצב ורק אז יבצע את הטיפול. תדירות הטיפול יכולה אף היא להשתנות בהתאם למצב ובהקשר של אלרגיות כאמור לנוע מקצב של 5 טיפולים בשבוע ועד לטיפול של פעם בשבוע (כשהטיפול הנפוץ ביותר הוא של פעמיים בשבוע) ואפילו פחות מכך לאחר השגת הקלה משמעותית.

עוד נציין כי בטור זה סקרנו רק את עבודת הדיקור המגובה מחקרית ולא את כל רוחב היריעה של הרפואה הסינית הכוללת גם שימוש נרחב בצמחי מרפא, טווינה, שיאצו, תזונה, נשימה ותנועה.

בשל העדר רגולציה במדינת ישראל בכל הקשור למטפלים ברפואה סינית נמליץ למטופל לבחון את תעודות ההסמכה של המטפל בעצמו ולוודא כי האדם שעומד לבצע בו טיפול למד לפחות 4 שנות לימוד של רפואה סינית בבית ספר המוכר על ידי האיגוד המקצועי. 

עדי פרום הוא מנהל בית הספר לרפואה סינית של מכללת רידמן