המרוץ המסורתי "רצים לזכרם" יתקיים מחר, יום שלישי, בתפר שבין יום הזיכרון לחללי מערכות ישראל ופעולות האיבה לבין יום העצמאות, זו השנה השישית ברציפות. במרוץ אין נקודת זינוק או פודיום, וגם אין רישום של זמנים ותוצאות - אפשר לצאת אליו מכל מקום שבו בוחרים, והוא נערך באותה שעה, 17:30, בכל רחבי הארץ.

המרוץ פתוח לכל מי שמעוניין לרוץ לזכרו של אדם יקר ולזכרם של נופל/ת אקראי/ת ממאגר של עשרות אלפי נופלים מאז קום המדינה שקיים באתר "רצים לזכרם". כך מתנאל בוכריס, בן 32 מחשמונאים ששכל את שני אחיו, חבר בעמותת האחים השכולים "האחים שלנו", שבמסגרתה הוא פועל להנצחת האחים שלו דרך פרויקטים שונים - ייקח גם כן חלק במרוץ. 

מתנאל בוכריס (צילום: באדיבות המצולם)
מתנאל בוכריס (צילום: באדיבות המצולם)

אחיו של מתנאל, אבינועם ז"ל, הצעיר ממנו בשנה, היה לוחם במבצע צוק איתן ברצועת עזה, וזמן קצר לאחר המבצע החל לסבול כאבים מוזרים, שאובחנו בהמשך כמחלת ניוון שרירים. משפחתו של אבינועם תבעה את משרד הביטחון בבקשה להכיר בו כנכה צה"ל, אולם התביעה נדחתה. רק לאחר שהוגש ערעור, התביעה התקבלה, ואבינועם זכה - שלושה ימים לפני מותו - להכרה בו כנכה צה"ל. אבינועם הלך לעולמו בשנת 2021 והיה בן 29 במותו. אחיו השני של מתנאל, יהונתן ז"ל, הלך לעולמו לפני שש שנים והיה בן 23 במותו. 

אבינועם בוכריס ז''ל (צילום: באדיבות המשפחה)
אבינועם בוכריס ז''ל (צילום: באדיבות המשפחה)

המוביל והמייסד של "רצים לזכרם" הוא בועז יעקב, חובב ריצה שבשירותו הצבאי איבד כמה מחבריו הטובים: "מדי שנה הולך וגדל מספר המשתתפים במיזם, ואני מאוד שמח על כך. המרוץ חוצה מגזרים, עדות ודעות, ומטרתו לאפשר לנו כאומה לזכור את כלל הנופלים באשר הם. אני מזמין את כל עם ישראל להצטרף למיזם המרגש הזה, שכבר הפך למסורת עבור רבים". 

הרישום ל"רצים לזכרם" מתבצע דרך אתר www.memorun.org תמורת תשלום סמלי של 10 שקלים, והמערכת מאתרת באופן אקראי שם של נופל במערכות ישראל שלזכרו ירוצו המשתתפים. יש אפשרות להוסיף שם שני לבחירת הרצים, כששני השמות מודפסים על גבי מספר החזה של הרצים. כמו כן, יש אפשרות להזמין חולצת ריצה עם סמל המרוץ תמורת 40 שקלים, שאותה ניתן לאסוף בסניפי רשת בתי כלבו המשביר.