הסתדרות הנוער העובד והלומד חושפת נתונים מהשנה האחרונה, המציגים תמונה עגומה של ניצול נערים עובדים בישראל. בזכות הפניות הרבות להסתדרות, הושבו כמיליון שקלים לעובדים שנוצלו.

63% מבני הנוער, שהם כ־450 אלף בני נוער לפי נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, עובדים או עבדו במהלך שנת 2019. מדובר על עלייה משמעותית מממצאי המחקר הקודם, שנערך בשנת 2014, אז דיווחו כ־36% מבני הנוער כי הם עובדים או עבדו באותה שנה.

עבודת בני הנוער מאופיינת בתחלופה גבוהה ובכושר מיקוח נמוך הנובע ממחסור בהכשרה ובהיצע עבודות מספיק. השילוב של כל אלה הופך את בני הנוער העובדים לאחת האוכלוסיות המוחלשות ביותר בשוק העבודה הישראלי ועל כן המנוצלות ביותר.

מרבית בני הנוער חשופים לניצול ולהפרות חוק והם מוצאים את עצמם חסרי מגן - מקרי הניצול, קטנים כגדולים, מופיעים בכל פינה ובכל ענפי העבודה. 

במהלך שנת 2022, התקבלו אלפי פניות להסתדרות הנוער העובד והלומד בעקבות ניצול בעבודה. כ2% מהפונים היו מתחת לגיל 14 – הגיל המינימלי להעסקה, 10% היו בין הגילים 14-15, 31% בין הגילים 16-17 ו35% בין הגילים 18-20.

63% מהפונים התלוננו על בעיות בתשלום השכר – הלנת שכר, תשלום שכר נמוך מהמינימום וכדומה. 47% התלוננו על חוסר בתשלום זכויות סוציאליות – שעות נוספות, חופשה וכו'. 40% התלוננו על פיטורים שנעשו שלא כדין.