בהובלת המשרד לביטחון לאומי במטרה להקל על אזרחים בעת פטירת יקריהם החל מהיום (שני) נציג משטרה לא יצטרך להגיע לאדם שנפטר בהוספיס בית. התהליך ילווה על ידי ועדה בינמשרדית בהובלת המשרד לביטחון לאומי ובהשתתפות נציגים ממד״א, ממשרד הבריאות, ממשרד המשפטים ומהמשטרה.

השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר, מסר: ״מותו של אדם השוהה בהוספיס בית זה מצב רגיש בו בני המשפחה שוהים סביב הנפטר בימיו האחרונים ולאחר פטירתו, וביצוע הפיילוט, יאפשר להקל במעט על משפחות הנפטר בשעתן הקשה ולאפשר הליך מזורז להבאת הנפטר למנוחת עולמים״.

עד לאחרונה, התקיים נוהל לפיו בכל מקרה שבו אדם נפטר בביתו נדרשה משטרת ישראל להגיע למקום על מנת לוודא כי לא עלו חשדות לפלילים וללא אישור המשטרה, לא ניתן היה לקבל אישור קבורה לנפטר. כעת קידם המשרד לביטחון לאומי בשיתוף משטרת ישראל, מד"א, משרד הבריאות ומשרד המשפטים פיילוט במהלכו לא יהיה צורך בהגעת המשטרה בכל מקרה של פטירת אדם שהיה מטופל בהוספיס בית. זאת רק במקרים שמשפחת הנפטר מחזיקה באישור רשמי של קופות החולים על שהיית הנפטר בהוספיס בית.

אליעזר רוזנבאום המשנה למנכ״ל המשרד לביטחון לאומי: ״במטרה לבחון כיצד ניתן להקל על אזרחים בשעתם הקשה מבלי לפגוע בעבודת המשטרה בעת בחקירת מקרה המוות, כינסנו ועדה מקצועית. הוועדה מצאה כי הגעת שוטר מיד לאחר פטירת קרוב המשפחה, תשאול של בני המשפחה וכניסה למרחב הפרטי, עלולים לגרום לצער נוסף. זו היתה משימה מורכבת וקשה הפילוט יערך במשך שנה כשהמטרה להרחיבו לאוכלוסיות נוספות".
 
הפיילוט יחל ב-1.5.2023 ויימשך כשנה שבמהלכה יתקיים מעקב של מד"א, משטרת ישראל ומשרד הבריאות, תוך בחינת המקרים. ככל שהפיילוט יוכתר הצלחה, תבחן האפשרות להרחיבו ולהחילו גם על אוכלוסיות נוספות של אנשים שנפטרו בביתם שלא במסגרת הוספיס בית.

בהמשך לעגן את הפיילוט כנוהל קבוע לפיו המשטרה תוזמן על ידי מד״א לבדיקה ראשונית במקום רק במקרים בהם יעלו חשדות או שתהיה בקשה של בני המשפחה.