אחים ואחיות הם אנשי מקצוע שעובדים קשה מאד בעבודה מלאת אתגרים מול מטופלים מתוסכלים, בני משפחה מבולבלים וקשיים יום יומיים רבים. השבוע מציינים ברחבי העולם את "יום האחים והאחיות הבינ"ל", שנקבע ביום הולדתה של פלורנס נייטינגל, מייסדת מקצוע הסיעוד המודרני. יום זה נקבע במטרה להוקיר את העשייה המקצועית והאנושית ואת תרומתם לחברה. 

לעיתים נדמה כי כלל הציבור לא מכיר מספיק (ואף לא מוקיר מספיק) את עבודת האחים והאחיות שכן רובנו, וטוב שכך, פוגשים אותם פעם באף פעם כשצריך בדיקת דם או חיסון, ולעיתים איזו בדיקה שגרתית במרפאת האחיות.

ביום זה בחרנו לאפשר לכם להציץ ליום בחייהם ולהבין עד כמה עבודתם מגוונת, מאתגרת ומלאת חשיבות במערך הרפואה

מריה מטר (30), מנהלת הסיעוד במרפאת כפר סבא במחוז מרכז במאוחדת, אחות מוסמכת מזה 6 שנים, בוגרת תואר ראשון בסיעוד, תואר ראשון נוסף בניהול מערכות בריאות, בעלת תואר שני במנהל מערכות בריאות ובוגרת הכשרה על בסיסית באונקולוגיה. עובדת כאחות בקהילה בשנתיים האחרונות. "היה לי ברור שלהיות אחות זו השליחות שלי, והלכתי ללמוד את מקצוע הסיעוד מתוך אהבה ענקית למקצוע ומתוך רצון להיות שם עבור קשת רחבה של מטופלים שזקוקים לי".

מריה מטר (צילום: יחצ)
מריה מטר (צילום: יחצ)

"כאחות בקהילה יש לי סיפוק עצום מהעשייה היומיומית, ובכל יום מחדש אני מבינה שההחלטה שקיבלתי היא ההחלטה הנכונה. היום אני מהווה פונקציה מרכזית במרפאה שנותנת שירות לכ- 9000 מטופלים, כשכל אחד מהם מתמודד עם מכלול אחר של בעיות רפואיות, בין אם מדובר בתחום בריאות האישה, ילדים, בריאות הנפש, קרדיולוגיה ועוד, המענה שאני נותנת נתפר עבורם באופן אישי".

העבודה במסגרת הרפואה בקהילה מספקת, מעניינת ומאתגרת לא פחות. אני פוגשת חולים אונקולוגיים שזה בעצם בסיס ההכשרה שלי, לצד כל כך הרבה מטופלים נוספים שזקוקים לי. חלק מהם זקוקים לטיפול נקודתי, בעוד שיש גם מטופלים שאני מלווה לאורך זמן ונמצאת שם גם עבורם וגם עבור המשפחה שלהם".

"שגרת היום שלי עמוסה ולעיתים אפילו מפתיעה. אני לא חושבת שאנשים באמת מבינים מה אחות עושה וכמה התפקיד שלה מאתגר ובאותה נשימה גם חיוני". 

קבלו הצצה ליום שגרתי בעבודתה של מריה

08:00 – חדר דיגום

חדר דיגום, אני מסייעת לקחת דגימות דם. פעולה לכאורה פשוטה, אבל כזו שדורשת מיומנות ודיוק. כל דקירה לא נכונה יכולה להיות מלווה על ידי כאב מיותר או להשאיר את המטופל שמולי עם סימנים כחולים שילוו אותו במשך כמה ימים.

09:00 - הולטר לב

מריה מטר (צילום: יחצ)
מריה מטר (צילום: יחצ)

חדר אחיות, אני מחברת אישה להולטר לב. זאת בעצם בדיקה ממושכת שמנטרת את הפעימות החשמליות של הלב באופן רציף במשך 24 שעות או יותר. הבדיקה נעשית באמצעות מכשיר קטן עם אלקטרודות, אותן אנחנו מחברים באמצעות מדבקות מיוחדות לעור החזה במספר נקודות. 

10:00-14:00

השעות האלה מוקדשות לקבלת מטופלים באופן אקראי ורציף, על פי תורים שנקבעו מראש או מקרים דחופים שמגיעים למרפאה. אני מאד אוהבת את השעות האלו, שמאפשרות לי לעסוק במגוון רחב של מקרים שמצריכים מיומנויות שונות, שאת לכולן רכשתי לאורך השנים ואני שמחה ליישם בפועל. 

10:00 - מוניטור עוברי 

למרפאה הגיעה אישה בת 38, שנמצאת בשבוע 40 ומוגדרת בהריון בסיכון גבוה בעקבות היפרדות שליה שהייתה לה בהריון הראשון. אני מחברת אותה למוניטור עוברי, כדי לעקוב אחרי מדדי העובר ולוודא שהכל תקין. היא הגיעה לבד לבדיקה, ולכן אני דואגת גם לדבר איתה קצת, ולהרגיע אותה, ובסוף הבדיקה מדריכה אותה ומסבירה לה את התוצאות. במידה והייתה תוצאה חריגה הייתי דואגת לה כמובן להיכנס באופן מיידי לרופא או במקרה הצורך להפניה למיון נשים. 

11:00 – עירוי ברזל

מטופלת בת 35 שעברה ניתוח בריאטרי לטיפול בהשמנת יתר, והגיעה אליי כדי לקבל עירוי ברזל עקב אנמיה, שזה מחסור חמור בברזל. עוד לפני שאני נותנת לה את העירוי, חשוב לי לוודא שהיא ביצעה בדיקות דם לאחרונה, שאין רגישות לחומר שניתן לה וגם להדריך אותה ולתאם לה סדרת טיפולים לפי המלצת הרופא. 

11:30 – מעקב חולים כרוניים

החולים הכרוניים קרובים במיוחד לליבי. ביום בהיר אחד הם קיבלו את הבשורה שהם יאלצו להתמודד עם מחלה כרונית במשך כל חייהם. כל אחד מקבל את זה בצורה אחרת, אבל יש התמודדות אחת שמשותפת לכולם וזה הצורך לשנות את אורח החיים שלהם בצורה זו או אחרת. לכן, דווקא כאן התפקיד שלי מאד משמעותי עבורם. 

היום, כל אחד מסתמך על ד"ר גוגל ומחפש מידע על המחלה שלו, אבל התפקיד שלי הוא לעשות להם סדר בכל המידע שהם נחשפו אליו, לאפשר להם ולבני המשפחה שלהם לשאול כל מה שמטריד אותם וגם להדריך אותם על תזונה נכונה, טיפולים וכל דבר אחר. 

היום הגיע למרפאה מטופל בן 55, חולה בסוכרת סוג 2 שהגיע למעקב סוכרת אחרי שזימנו אותו באופן יזום. יחד איתו בנינו תכנית טיפול, ביצענו בדיקת כפות רגליים שהיא בדיקה קריטית בעקבות כך שמדובר באחד הסיבוכים המרכזיים של חולי סוכרת, ביצענו מעקב סוכרת שנתי , הדרכתי אותו על ביצוע בדיקות סוכרת שוטפות במכשיר גלוקומטר ביתי, הדרכתי אותו על טווחי סוכר תקינים ותזונה נכונה והפניתי אותו לסדנאות תומכות במאוחדת. 

12:00 – בדיקת א.ק.ג. 

מטופל הגיע אליי עם כאבים בחזה, וביצעתי לו באופן מיידי בדיקת א.ק.ג, שזו בדיקה שמבצעת רישום של הפעילות החשמלית של שריר הלב. מיד עם קבלת התוצאות הזמנתי לו אמבולנס והוא פונה לבית החולים בעקבות שינויים שנצפו בבדיקה. מדובר בסיטואציה לא פשוטה ומלחיצה עבורו, והתפקיד שלי הוא לא רק לוודא שהוא מקבל את המענה הרפואי הנכון ביותר, אלא גם למסגר לו את האירוע, להסביר לו מה עומד לקרות וגם להרגיע אותו.

12:30 – טיפול אונקולוגי 

חולה אונקולוגי שמתמודד עם סרטן ראש צוואר הגיע לקבל טיפול כימותרפי שניתן מתחת לעור, כטיפול כימי פלאיטיבי. אני רואה בזה שליחות של ממש להיות שם עבורם ברגעים הכי קשים שלהם, ודואגת לשאול על התיאבון שלהם, הרגלי היציאה, רמת הכאב בעקבות הטיפול והמחלה, ואני גם מדריכה אותם בכל ההנחיות לקראת הטיפול, אבל גם איך למלא טפסים ומפנה אותם לגורמים נוספים שיכולים לסייע להם: עו"ס, מרפאה פליאטיבית, דיאטנית, פיזיותרפיסטית. 

13:00 – טיפול בצנתר מרכזי

מריה מטר (צילום: יחצ)
מריה מטר (צילום: יחצ)

חולה אונקולוגית נוספת מגיעה אליי, הפעם כדי לטפל בצנתר, לבצע בו שטיפה כדי למנוע סתימה בזרימה בגלל שהוא לא נמצא בשימוש קבוע. הצנתר מאפשר גישה קלה ונוחה לוריד מרכזי, ודרכו אפשר לקבל טיפול כימי, נוזלים, תרופות וגם לקחת דגימות דם וזו פעולה סטרילית, שדורשת מיומנות והכשרה מיוחדים לטובת העניין.

13:30 – טיפול בפצע כרוני

טיפול בפצע כרוני מזוהם ומורכב, אצל מטופלת עם רקע עשיר: מחלות לב איסכמיות, סוכרת, יתר לחץ דם, עישון כבד והפרעה בזרימת הדם לרגליים. אני מטפלת לא רק בפצע, אלא גם במטופלת כמכלול, ומבצעת בדיקת דופק וטמפרטורה ברגליים, מוודאת שנלקחו ממנה בדיקות דם, ובמידה ואנחנו לא מצליחים לראות שיפור, היא מקבלת הפניה למרפאת פצע ייעודית. 

13:30 - חיסון קורונה

הקורונה מרגישה כמו זיכרון מעומעם רחוק, אבל קיימות קבוצות באוכלוסייה שחשוב מאד שימשיכו לקבל חיסונים, ביניהם כל מי שלא השלים את המנה השלישית או מוגדר בקבוצת סיכון. 

15:00 – שיחות יזומות למטופלים

סופו של יום העבודה מתחיל להתקרב, וזה זמן מצוין להתחיל לבצע שיחות יזומות למטופלים שלי.  אחרי יום שלם של התרוצצויות במרפאה בין תחנות טיפול שונות, אני יושבת לרגע, מסדירה נשימה וממשיכה למשימה לא פחות חשובה: רפואה מונעת. 

הרפואה המונעת היא זו שמסייעת לנו להפחית את התחלואה, בין אם באמצעות זימון לחיסון נגד דלקת ריאות, בדיקת ממוגרפיה או בדיקה לאיתור מוקדם של סרטן המעי הגס שיכולות להציל חיים, מעקב סוכרת ושיחות טרום סוכרת שכוללות הדרכה על עקרונות תזונה נכונה ושילוב פעילות גופנית, או הפניה לסדנאות שונות שניתנות במסגרת קופת החולים כמו גמילה מעישון. כל אלה נראים כמו דברים פעוטים, אבל יכולים להציל חיים. 

16:00- יוצאת מהמרפאה

זהו, תם ונשלם יום עמוס נוסף. אני מלאת תחושת סיפוק וממהרת הביתה למשמרת הבאה שלי, הפעם – זמן לעצמי, לחברים ולמשפחה. היום הצלחתי לעזור לנשים הרות, חולי לב, מטופלים אונקולוגיים, חולי סוכרת, וכל זה בכמה שעות של עבודה. הייתי שם עבור מטופלים שהגיעו למרפאה באופן יזום וביקשו את תשומת הלב שלי, אבל גם יזמתי שיחות לאלו הזקוקים לתזכורת או עידוד מסוים כדי לשמור על הבריאות שלהם. שוב נזכרתי למה בחרתי במקצוע הזה. או שאולי הוא בחר בי?

יעקב נסימוב הוא אח במקצועו מזה 12 שנים ובעל תואר שני במנהל מערכות בריאות. אח אחראי במחלקה לרפואה דחופה בביה״ח ע״ש א.וולפסון

יעקב נסימוב (צילום: יחצ)
יעקב נסימוב (צילום: יחצ)

יעקב נשוי לשרה שגם היא אחות. "שנינו בחרנו בעיסוק המרתק הזה שמבחינתנו הוא דרך חיים, חוויה מרתקת, מסקרנת, מעניינת, מאתגרת ובעיקר מלאה בתחושות של סיפוק. העובדה ששנינו באותו מקצוע כמובן מסייעת לנו להבין את האתגרים אחד של השני, להחליף חוויות והכי חשוב – להבין את הקושי והעומס הדרוש מאיתנו ביום יום. יש לנו 3 ילדים מקסימים:  מוריאל אופיר בניה ורועי ואנחנו תמיד מקפידים לשתף גם אותם בחוויות המקצועיות כדי שיבינו את המשמעות הרבה ותחושת השליחות מתוך חסד, שיש בעיסוק בתחום הרפואה". 

יעקב משתף אותנו ביום טיפוסי שלו בבית החולים.

7:00 – מתחילים בקבלת המחלקה

יעקב נסימוב (צילום: יחצ)
יעקב נסימוב (צילום: יחצ)

יום עבודה טיפוסי מתחיל החל משעות הבוקר המוקדמות בקבלת מחלקה – "העברת מקל" ממשמרת הלילה למשמרת הבוקר בכל הנוגע למטופלים השוהים במחלקה. במהלך הסבב אנחנו עורכים עם הצוות הרב מקצועי עדכון סטטוס טיפולי מקיף, כדי שהטיפול ימשיך בצורה המיטבית. 

9:00 – תדרוך צוותים

ממשיכים את הבוקר בכינוס הצוותים לתדרוך במגוון נושאים רלוונטיים לאותו שבוע. במסגרת מילוי תפקידי כאח אחראי במחלקה לרפואה דחופה, על כתפיי מונחת הזכות ומחויבות רבה להיות מנהל , מחנך, להוות דוגמא ולהיות שותף בניהול המחלקה יחד עם המנהל הרפואי ד״ר שופן אנדריי. יש לו את הכבוד והזכות לשמש מתווי דרך עבור הצוות ולהכשיר את "דור העתיד" של האחים והאחיות בפרט. כבר בדרכם הראשונה הם ניצבים מול אתגרים מקצועיים משמעותיים, ועלינו מוטלת האחריות והזכות להכשירם להתמודדות לחוסן מנטלי תוך הקניית ערכי כבוד האדם, חמלה, חתירה למצוינות מקצועית תוך טיפול איכותי ובטיחותי כנר לרגלינו.

10:00 – סימולציה במחלקה

יעקב נסימוב (צילום: יחצ)
יעקב נסימוב (צילום: יחצ)

כחלק מהעבודה שלנו, חשוב לא פחות מאשר עבודה מול מטופלים לבצע כל הזמן סימולציה לשם תרגול. הסימולציות מאפשרות לנו לתרגל ולהיות טובים יותר בזמן אמת. בתפקידי הראשון במחלקה לרפואה דחופה כמתאם חדר הלם הייתה לי הזכות להנחיל את תרבות הסימולציה לצוות האחים.ות ולאחר מכן לצוות הרב מקצועי. הסימולציות במחלקה מתקיימות מדי שבוע. 

מטרת הסימולציה הוא לקדם מצוינות בטיפול הקליני, לחזק ולחדד היבטים של בטיחות הטיפול ולשפר את עבודת הצוותים. שמנו למטרה לשפר את המיומנויות הקליניות ואת כישורי התקשורת זאת בכדי ליצור תרבות טיפול בטוחה, איכותית, אתית והומנית כשהמטופל במרכזה.

14:00 – פעילות ענפה בחדרי הלם

הפעילות היום יומית שלנו בחדרי ההלם קשוחה ומגוונת. סדר היום שונה מדי יום כיוון שכל מטופל שמגיע למיון הוא מקרה לגופו ומטרת הטיפול ופרוצדורת הטיפול שונה ממטופל למטופל. יש למשל פצועי טראומה, איוכלוסיית גריאטריים וכו׳…היום למשל טיפלנו ב 7 מטופלים מורכבים הדורשים טיפול בחדר טיפול נמרץ הקרוי גם חדר הלם. חדר טראומה, הוא האזור הראשי במחלקה לרפואה דחופה בבית חולים. בחדר זה מטופלים חולים ופצועים שמצבם מוגדר קריטי ונשקפת סכנה לחייהם או לאיבר מגופם. החדר מצויד במכשור הכי מתקדם הכולל ניטור, הנשמה ומכשירי עיסוי לב, מנות דם בתרופות למצבי חירום ועוד..

16:00 - סיום משמרת 

עוד יום עמוס ומלא סיפוק הסתיים לו. וכעת אנחנו בסבב "העברת המקל" למשמרת הבאה. אני רוצה לרגל שבוע האחות הבינ"ל לנצל את הבמה ולברך אותנו – קהילת האחים והאחיות שמקדישה לילות כימים בעשיה נאמנה, בהקרבה במקצועיות במסירות, בנתינה וחמלה אינסופיים. אני מאחל לעצמי ולכל חבריי למקצוע שנמשיך להיות האור והיד המושטת להכלה לקבלת האחר תוך יחס חם האנושי והראוי לכלל המטופלים ומשפחותיהם ככתוב ״ואהבת לרעך כמוך..״