מטען של ספינת סוחר הכולל פריטי שיש עצומים מלפני כ־1,800 שנה (התקופה הרומית), במשקל כולל של 44 טון, התגלה במי חוף ינאי, כ־200 מטר מהחוף.

ברשות העתיקות ציינו כי מדובר במטען ראשון מסוגו המוכר במזרח הים התיכון, הכולל כותרות עמודים קורינתיות מעוטרות בדגם צמחי, כותרות במצב גולמי שסותתו חלקית וקורות עמודים ענקיות משיש, באורכים של עד שישה מטרים. ההערכה היא שהפריטים יקרי הערך יועדו לבניית מבנה ציבורי מפואר – מקדש, או אולי תיאטרון.

לפני שבועות אחדים גדעון הריס, שחיין ימי, יצר קשר עם רשות העתיקות ודיווח על עמודים עתיקים שראה בעת ששחה בחוף בית ינאי. "אנחנו יודעים על קיומו של המטען הזה שנים רבות", ציין מנהל היחידה לארכיאולוגיה ימית ברשות העתיקות, קובי שרביט - "אולם מאחר שהוא היה מכוסה בחול, מיקומו המדויק לא היה ידוע, ולא ניתן היה לחקור אותו. הסערות האחרונות חשפו, כנראה, את המכלול, ובעקבות הדיווח החשוב של גדעון תיעדנו אותו וערכנו בו בדיקות ארכיאולוגיות ראשוניות, לקראת מחקר רחב יותר".

מתנוחת המטען בקרקעית הים ניתן להסיק שמדובר בספינה שנטרפה במקום, ככל הנראה לאחר שצוות הספינה נתקל בסערה במים הרדודים, והטיל עוגן בניסיון נואש למנוע סחף שלה.

"סערות כאלה מתפתחות במהירות בחופי הארץ. בשל מגבלות התמרון של הספינות הדבר מביא לא אחת לסחיפתן ולהיטרפותן במים הרדודים", הסביר עוד שרביט.

מאחר שנראה שמקורו של המטען באזור הים האגאי - בטורקיה או ביוון, והמטען התגלה מדרום לנמל קיסריה, נראה שהוא תוכנן להגיע לאחת מערי הנמל הדרומיות - לאשקלון או עזה, או אולי אפילו לאלכסנדריה שבמצרים.