עם 12 מקבלי עיטור יקיר העיר ירושלים לשנת 2023 נמנים שני אנשים שפעלו וסייעו שנים ארוכות לאחרים. אחת מהם היא מרים פריאר (88), בהשכלתה מורה לכבדי שמיעה, שמעניקה עזרה לאנשים עם מוגבלויות, הייתה בעבר פעילה בהעלאת יהודי ברית המועצות ויהודי אתיופיה ובקליטתם בארץ.

מאז שנות ה־70 מתגוררת פריאר בשכונת קטמון בעיר. במסגרת פועלה היא הקימה מרכז מגורים לנכים, "שלהבת", ובמקביל היא מגייסת עבורו משאבים. "אני מודה לעיריית ירושלים על התמיכה, האכפתיות והסיוע לבית המגורים שלהבת באופן יוצא מן הכלל", סיפרה פריאר בהתרגשות לאחר שנודע לה כי בשל פעילותה למען ציבור האנשים עם מוגבלויות, היא נבחרה כיקירת ירושלים.

מקבל עיטור נוסף הוא עו"ד יהודה זרצקי (67), שהחל בפעילותו הציבורית כאשר היה סטודנט צעיר, ונמנה עם מקימי תנועת ח"ץ (חבורות ציוניות) לקליטת עלייה ולקירוב לבבות. בין היתר, זרצקי הקים מפעל להעסקת עולים בירושלים ואת תנועת משואה, למען העלייה.

יהודה זרצקי (צילום: דור פזואלו)
יהודה זרצקי (צילום: דור פזואלו)

מהעירייה נמסר כי עיטור יקיר ירושלים מוענק לזרצקי על פעילותו למען בני נוער וחיילים בודדים בירושלים, "וכן על פעילותו להעצמת מעמדה של ירושלים בקרב תושבי הארץ ויהדות התפוצות, באמצעות יוזמות ועמותות כגון: גשר של זהב, שבת ירושלים ואור מירושלים".

זרצקי: "העלייה הינה ערך ציוני גדול מאוד, בפרט בימים אלו. העלייה לירושלים הינה השיא והכותרת של העלייה לישראל, כי דורות רבים התפללו, חלמו ולחמו להגיע לירושלים, ומי שמימש זאת בגופו ובנפשו עולה על כולם.

"גולת הכותרת של העלייה לירושלים בשבילי היא החיילים הבודדים, אשר עלו לארץ ובחרו להשתקע, לבנות וליצור בבירת הנצח של העם היהודי. הסיוע עבורם הוא מצווה גדולה במעלה, ובכך ראיתי ואני רואה שליחות גדולה וערך עליון".

על פי הנתונים, בשנת 2021 מספר העולים החדשים שבחרו לגור בירושלים היה הגבוה מבין ערי ישראל ועמד על 3,700 עולים, כ־14% מכלל העולים לישראל.

ראש העיר ירושלים משה ליאון העביר מסר לזוכים בעיטור הכבוד: "יקירי ירושלים אני מצדיע לכם ומחבק אתכם. תרומתכם במעשיכם היומיומיים היא מצפן ומודל לכל. אתם חלק מהערבות ההדדית בעירנו ומובילים לאחדות, ללכידות ולסיוע לאחר. אתם מודל לחיקוי בקהילתנו וראויים לכל הוקרה".