פרסום ראשון: עמותת אלו"ט, אגודה לאומית לילדים ובוגרים עם אוטיזם, תציג היום, ביום העיון השנתי של העמותה לזכרה של לאה רבין בתל אביב, דוח מקיף ראשון מסוגו על תמונת המצב של האוטיזם בישראל, ואשר הבוקר אנחנו מפרסמים לראשונה נתונים מתוכו.

ימים לאחר ההודעה על המחקר פורץ הדרך שמצא גורמים פיזיולוגיים לאוטיזם, שהוא ההפרעה ההתפתחותית הנפוצה בעולם - לאיש אין ספק שיחלפו עוד שנים עד שמחקרים יתורגמו לטיפול שיצמצם את טווח הרצף האוטיסטי, ובאלו"ט מתריעים בדוח מפני קריסה מתמשכת ומחריפה של המעטפת הטיפולית והחינוכית לילדים ולמשפחות האוטיזם בישראל גם בשנים הבאות.

נכון לשנים 2021־2022 חיו בישראל כ־37 אלף ילדים ובני נוער, ועוד לפחות 8,700 בוגרים המוכרים כבעלי אבחנת אוטיזם. בקרב ילדים ובני נוער, שכיחות האוטיזם עומדת בקירוב על 1 ל־88.

בשנים האחרונות נרשם שיעור גידול מתמיד ומשמעותי של 23% בממוצע במספר המאובחנים על הרצף. מספר הילדים המאובחנים באוטיזם בישראל זינק ב־128% תוך חמש שנים, וחל בהתאם גידול מתמיד במספר התלמידים האוטיסטים מתוך כלל התלמידים, כאשר רבים מהם לומדים בתנאים של אכלוס יתר מבלי לקבל מענה מלא ומקיף לצורכיהם החינוכיים והטיפוליים.

ב־21% מגני התקשורת (מעל 150 גנים) ו־13% מכיתות התקשורת (מעל 120 כיתות) נרשמו בשנים 2020־2021 חריגות ממכסת התלמידים לכיתה שקבע משרד החינוך (שמונה תלמידים בקבוצה).

שיעור התלמידים על הרצף, שמשולבים באופן יחידני במסגרות החינוך הרגיל, הוא סביב 30% - והוא לא השתנה משמעותית מאז שהרפורמה בחינוך המיוחד נכנסה לתוקפה.

בישראל שורר מחסור משמעותי במטפלים ממקצועות הבריאות, בפרט במגזר הציבורי. על פי תחזית קצב הגידול של אוכלוסיית האוטיזם, כבר ב־2025 צפוי מחסור של למעלה מ־6,000 אנשי מקצוע פרא־רפואיים במקצועות הבריאות עבורם.

ילדים על רצף האוטיזם קיבלו מקופות החולים 12% בלבד מהטיפולים הפרא־רפואיים שלהם הם זכאים במסגרת סל התפתחות הילד. במקום זאת, הורים רבים נאלצו לממן מכיסם טיפולים פרטיים. בנוסף, 13% מגני התקשורת פעלו מבלי שסופק לילדי הגן סל שירותי טיפול מלא.

המחסור במסגרות חינוך ואנשי מקצוע, וכן מיצוי זכויות מוגבל, מורגשים ביתר שאת בפריפריה החברתית והגיאוגרפית.

מנכ"ל אלו"ט דדי עטאס אומר: "כל אחד שזקוק לתמיכות ושירותים מותאמים מהמדינה הוא עולם ומלואו, אך לצערי נתוני הדוח מעידים על מחסור חמור במגוון מסגרות, אנשי מקצוע, טיפולים פרא־רפואיים, ועל פערים גדולים במימוש שירותים בין מחוזות גיאוגרפיים ומגזריים".