לא פחות מ־78 מיזמים חברתיים וקהילתיים בכל רחבי הפריפריה הוקמו עד כה במסגרת תוכנית המנהיגות "מקומי", שמוביל משרד הנגב, הגליל והחוסן הלאומי.

התוכנית הוקמה במטרה לחזק את המנהיגות המקומית והצעירה בפריפריה החברתית והגיאוגרפית, והיא פועלת בכ־40 רשויות מקומיות. במסגרת התוכנית, יש כבר למעלה מ־500 צעירים המוכשרים כמנהיגים מקומיים, והם מקבלים כלים ומיומנויות בתחום הפיתוח וההעצמה האישית, תוך חיזוק הזהות המקומית, הרחבת רשת הקשרים והובלת מיזמים חברתיים, למידה והתפתחות אישית. התוכנית מופעלת במרכזי הצעירים על ידי 'דרומה צפונה' מיסודה של הסוכנות היהודית ו"ממזרח שמש – כל ישראל חברים".

''מבחינתי 'מקומי' זה ה־מקום לאחריות חברתית", אומר אביהו צ'קול, משתתף קבוצת "מקומי" בקריית גת המובילה את קהילת האומנים בעיר במטרה להעלות את המודעות לתחום האומנות והתרבות בעיר עם קיום סדנאות לתושבים, ערבי במה פתוחה ליוצרים צעירים וייסוד קהילה תוססת שמונה כבר 120 אומנים המפיקים אירועי תרבות ואומנות מקומיים בעיר. ''אני בן 24, אני לא מרוויח כסף מהפעילות שלי ב'מקומי', אלא עושה את זה באהבה, מרצון של פיתוח עתידי לצעירים בעיר שלי. אני אומר לעצמי בואנ'ה יש לי הזדמנות, בוא נרים איזה משהו עצום, נביא קהל, נקים פה איזה משהו שבעתיד יגידו לי 'אביהו תודה רבה שעשית איזה משהו קטן שגדל ונהיה מעצמה".

בצפת בחרו את נושא ההתנדבות והמעורבות בקהילה. הצעירים בתוכנית יזמו ערב היכרות לעולם הנתינה וההתנדבות בעיר, שכלל סדנאות, דוכני הסברה והרצאות. בנוסף, הקימו פורום קהילתי של הורים לילדים צעירים. סופיה ברג בת ה־34 מקבוצת "מקומי" בבאר שבע, אם לילדה עם צרכים מיוחדים, הייתה ממובילי מיזם הפועל לנגישות תרבותית בבאר שבע ומשתפת: "צריך לשים לב לא למה אנשים רוצים, אלא מה אנשים צריכים באמת. שם צריך לבוא ולמלא את החסר. לדוגמה, בעקבות הפעילות שלנו, העירייה הרימה את הכפפה, ופתחה תקן תפקיד שעוסק בצעירים עם מוגבלויות".

"אנחנו מרגישים את ההתעוררות של צעירים ואת הרצון שלהם להוביל את הקהילה, לקחת אחריות ולקדם יוזמות חברתיות", שיתפה מיכל זמיר, מנהלת אגף הצעירים ב"דרומה צפונה" מיסודה של הסוכנות היהודית, המפעילה את תוכנית "מקומי" בצפת, בקריית גת, בבאר שבע ובשמונה רשויות נוספות ברחבי הארץ. "אנו שמחים שהתוכנית היא מרחב משמעותי שבו צעירים יכולים לממש את החלומות החברתיים שלהם לטובת הקהילה כולה".

אסי בירן, המנחה את קבוצת "מקומי" בקריית גת מוסיפה: "כמות הצעירים ברוב הערים הולכת וגדלה, יש הגירה חיובית. אנשים מגיעים לפה ורוצים למצוא איכות חיים ולא תמיד יש מישהו שמזהה את הצרכים שלהם. התוכנית מאפשרת לרשות המקומית לראות את הקהילה הזאת, לשים זרקור על אוכלוסייה ספציפית ולתת מענה ממש מדויק".