שופט העליון בדימוס ויו״ר הוועדה למינוי בכירים יעקב טירקל הלך לעולמו היום (שני) בגיל 88. טירקל נולד ב-1935 והיה מבכירי המשפטנים בישראל. כיהן כשופט בית המשפט העליון בשנים 1995–2005. הוא הותיר אחריו שתי בנות ומורשת משפטית מפוארת.  

ראש הממשלה נתניהו ספד: "רעייתי שרה ואני שולחים תנחומים מעומק לבנו למשפחתו של שופט בית-המשפט העליון לשעבר, יעקב טירקל ז״ל. לשופט טירקל הייתה תרומה גדולה למערכת המשפט בישראל ולחברה הישראלית. הוא היה אדם בעל יושרה עמוקה, תבונה רבה ואהבה עזה למדינה. מאבקו הנחוש לניצחון האמת מצא את ביטויו, בין היתר, בהפרכת ההתקפות השקריות נגד מדינת ישראל. מורשתו המשפטית של השופט טירקל תמשיך להיות מקור השראה לשנים רבות. מחויבותו חסרת הפשרות לעקרונות הצדק והאמת תוסיף להיות חקוקה בקרב כל מוקירי זכרו".

הנשיא יצחק הרצוג ספד גם הוא לטירקל, ואמר: "מסע חייו היה נתון לעשיית דין וצדק ולהגנת זכויותיו של האזרח. הוא ייזכר בקורותיו של המשפט הישראלי כמשפטן דעתן וחרוץ, איש המשפט העברי, אשר החברה הישראלית הייתה תמיד לנגד עיניו", כתב בחשבון הטוויטר שלו. "שורת התפקידים הציבוריים אותם מילא לאחר פרישתו מכס השיפוט, שיקפה את אהבתו העמוקה למדינה ואת דאגתו לעתידה. גם ממרום שנותיו, שמר על מעורבות גבוהה בנעשה בציבוריות הישראלית. לפני כמה חודשים זכיתי לפגוש אותו בלשכתי ולשמוע את דעותיו הברורות בסוגיות השעה. תנחומים למשפחתו, יהי זכרו ברוך".

טירקל נולד בתל אביב כבן יחיד למרדכי וחיה קלרה טירקל, זוג עולים דתיים מאוסטריה. אבי סבתו הוא הרב יעקב ווידנפלד (מחבר שו״ת ה"כוכב מיעקב"). למד משפטים באוניברסיטה העברית בירושלים וקיבל תואר מוסמך. בתקופת לימודיו היה אביו חולה, ומצבה הכלכלי של המשפחה לא היה טוב, וזכר קשיי המחייה הותיר את חותמו על טירקל גם משנעשה לעורך דין ולשופט מבוסס.

טירקל אלמן ואב לשתי בנות. בשנת 2018 התאלמן מרעייתו מרים לאחר 65 שנות זוגיות. מרים שירתה בצה״ל במשך 32 שנים והשתחררה בדרגת סגן-אלוף. כמו כן, כיהנה בחברת מועצת העיר באר שבע במשך עשר שנים, והייתה פעילה בוועדות ציבוריות שונות לרבות בענייני איכות הסביבה. בנו נפטר בצעירותו מסרטן, ובעקבות זאת הוסיף טירקל לשמו שם נוסף – "אבי ברוך".

יעקב טירקל (צילום: יוסי זמיר, פלאש 90)
יעקב טירקל (צילום: יוסי זמיר, פלאש 90)

בגיל 32, אחרי עבודה כעורך דין בתיקים אזרחיים, התמנה לשופט שלום בבאר שבע. כעבור שש שנים נעשה שופט מחוזי, וכעבור שבע שנים, בגיל 45, היה לשופט בפועל בבית המשפט העליון. אז, במהלך שהיו שראו בו פגיעה בהתקדמותו המקצועית, נעתר לשמש כנשיא בית המשפט המחוזי בבאר שבע. הוא נשאר בתפקיד זה ארבע-עשרה שנה, ורק ב-1995 לאחר פרישתו של השופט דב לוין זכה למינוי קבע בעליון. 

בסוף כהונתו בבית המשפט העליון כיהן גם כיו"ר ועדת הבחירות המרכזית. כמו כן, כיהן גם כחבר הועדה לבחירת שופטים. ב-2010 התמנה על ידי ממשלת ישראל לעמוד בראש ועדת הבדיקה לאירועי המשט לעזה שנקראה על שמו, "ועדת טירקל". באותה שנה מונה גם ליושב ראש הוועדה המייעצת למינוי בכירים בשירות המדינה, וכהונתו הוארכה פעמיים עד לשנת 2018.

בשנת 2005, מספר חודשים לאחר שפרש מכהונתו בבית המשפט העליון, הוענק לו תואר ד״ר לשם כבוד מאוניברסיטת בן-גוריון. כמו כן, באותה שנה הוענק לו ולרעייתו מרים אות יקיר העיר באר שבע על תרומתם לעיר. בשנת 2014, הוענק לו פרס לשכת עורכי הדין. בשנת 2016, הוענק לו "אות יקיר המשפט העברי", כמו כן, קיבל גם תואר ד״ר לשם כבוד מאוניברסיטת בר-אילן.

בשנת 2020 יצא לאור בהוצאת נבו 'ספר טירקל – פרקי הגות, עיון ומשפט'. הספר הוא ספר מאמרים הכולל מאמרים מפרי עטו של טירקל, אך גם מפרי עטם של משפטנים מובילים נוספים שחלקו לו כבוד. את הספר ערכו אהרן ברק, אליקים רובינשטיין וקארין כרמית יפת.