במסגרת פאנל בנושא ״התחדשות עירונית במגמת שוק יורדת״ בועידת עיר הנדל״ן ירושלים של מרכז הבנייה הישראלי ביקר יאיר רביבו, ראש עיריית לוד את ראש עיריית תל אביב: "תמיד היה אצלנו את האיזון בין שטחי עסקים לבנייה. בכל הנוגע לחוק הארנונה, בטווח ארוך אני אצטרך להחזיר כסף למדינה אבל זה בסדר, אם אני מכניס הרבה כסף אני מבין שאני צריך להחזיר. אם אני בתור ראש עיריית לוד אומר את זה גם תל אביב יכולה״. והוסיף, ״לוד היא אחת הערים המורכבות בישראל, דומה לירושלים כי כמעט כל השכונות מעורבות ואנחנו מתמודדים עם האתגרים של הפשיעה בחברה הערבית״.

בהמשך הפאנל התייחס מריו קופל, מנכ״ל אורון נדל״ן למצב בשוק: ״אנחנו בתוך מה שאני מגדיר הסופה המושלמת. אנחנו רואים את הריבית ועלויות הבנייה עולות ומנגד מחירי הדיור יורדים. עד לפני התקופה האחרונה בכל הנוגע לפרויקט התחדשות ידענו שנגיד למכירות עוד ארבע חמש שנים ושיערנו כמה נרוויח, היום זה לא המצב״. 

יואל אבן, מהנס העיר ירושלים התייחס לירידת המחירים: ״אני לא רואה בירידת המחירים ירידה שמחה. זה לא ירידה שבאה לסייע לתושבים שאין להם כסף. הירידה היא מהכיוון ההפוך- השוק רווי ביחידות ויש כרגע יותר היצע מביקוש. לכן, אני לא רוצה את ירידת המחירים הזאת״. אבן התייחס למצוקה מרכזית בעיר ״אני היום במצוקה גדולה של דיור להשכרה. אם אין לי מלאי של דיור להשכרה אני לא יכול לאפשר התחדשות עירונית. לאן אני אפנה את האנשים? לתל אביב? המדינה צריכה להתייעל ולתמוך בפרוייקטי דיור להשכרה. זה מאוד חשוב דווקא בעת הזאת".

חיים אטקין, שמאי: ״מחזוריות זה חוק טבע וכשמתערבים בה יוצרים בעיה. בועת הנדלן הייתה צריכה להתפוצץ, זה היה אמור לקרות במגפת הקורונה אבל המדינה הגדילה את רכיב הפריים והקטינה את מס הרכישה ובעצם רק הגדילה את הבועה. יש סכנה גדולה מאוד שפרוייקטים שבקנה לא ייצאו לפועל".

אטקין הוסיף: ״ומי יבנה? יש חברות ביצוע שמחכות לכסף על עשרות אלפי דירות שלא נמכרות. שוק הדיור מוצף בדיור. עזבו את השקר של התקשורת שיש מחסור. כיום יש כ-60 אלף דירות עומדות למכירה".

אודות עיר הנדל״ן ירושלים: "עיר הנדל״ן ירושלים של מרכז הבנייה הישראלי, מתקיימת זו השנה השביעית בין התאריכים 30.5-1.6 ומהווה מפגש פסגה של צמרת הנדל״ן בישראל. בוועידה לוקחים חלק כ-1,000 מקבלי החלטות מצמרת הענף בכל רחבי הארץ על מנת לקדם אג’נדות, עסקאות ושיתופי פעולה בנושאים הבוערים של עולם הנדל״ן. האורחים אשר לוקחים חלק בעשרות מושבים מקצועיים, וועדות מומחים, הרצאות מרתקות, מפגשים עסקיים, דיאלוגים בין מגזריים ושיתוף ידע מעשיר עם הגורמים הסטטוטוריים השונים".