לאורך שנת הלימודים חניכות וחניכי המכינה הקדם־צבאית חנתון יוצאים מדי שבוע ממתחם הלימודים והחיים המשותפים להתנדבויות שונות במגוון מוקדים בעמק יזרעאל וברחבי הגליל. בחודש האחרון בחרו תלמידי מחזור י"א להתנדב במשך שבוע שלם בעבודות שונות בחקלאות, בעיקר ביישובי הגולן אודם ושעל. במסגרת הפעילות, הם מסייעים בימים אלו לנטיעות של כרמים חדשים לגידול ענבים ובקטיף דובדבנים.

בצלאל וייסמן מזכרון יעקב, שיסיים בקרוב את שנת הלימודים במכינת חנתון, מספר: "שבוע ההתנדבות הוא הזמן שבו אני יכול להקדיש מעצמי עבור אחרים. אנחנו לומדים יותר על ישראל, על האנשים שגרים כאן ומתמודדים עם אתגרים לא פשוטים ביום־יום ואולי הסיוע שלנו עוזר להם, אפילו במעט".

ינאי גרשון ממשגב, בן 19, אומר: "אני למעשה לומד מקצוע חדש, שאולי אעסוק בו בעתיד. עבודת האדמה שרובנו המוחלט לא מנוסה בה, היא גם למידה של תחום חדש וכמובן סיוע לחקלאים ברוחב לב וחיבור כלל ישראלי, במיוחד בתקופה שבה השסעים בחברה שלנו מורגשים במרחב הציבורי". עטרה פליקס, בת 19 מירושלים, חניכה במחזור י"א של המכינה, מוסיפה: "בחרנו בחקלאות, כי יש בזה משהו מרפא עבורנו ברמה האישית וברמה הלאומית".

המכינה הקדם־צבאית חנתון, הוקמה ב־2012 כמכינה מעורבת ברוח היהדות המסורתית, ובזיקה לתנועה המסורתית, מתוך הבנה שמדינת ישראל נדרשת לעסוק בשאלות של זהות, הגדרה ומהות כשאלות קיומיות, לצד המחויבות לשירות משמעותי בצה"ל ולפיקוד בתוכו. במהלך השנה החניכים לומדים תכנים מגוונים על יהדות, ציונות, הומניזם ודמוקרטיה, ונערכות סדרות חינוך במקומות שונים בארץ, ובמהלכן נפגשים החניכים עם נציגים מהמנעד החברתי בישראל.

הרב יואב אנדי, ראש המדרשה בחנתון, מסביר: "כפי שדוד בן־גוריון האמין ש'בנגב ייבחן העם בישראל ומדינתו', אנחנו טוענים שבגליל תיבחן החברה הישראלית וחיבוריה. זה נובע מאמונה שיש כאן ערכים והצטלבויות של קונפליקטים ומכך שהגליל יכול להוציא ערכים ורוח מתוכו. אנחנו פועלים בשלושה מישורים מרכזיים - יחסי יהודים־ערבים, אקולוגיה והתחדשות יהודית וציונית".