ברקע החום הכבד במהלך סוף השבוע, נעשו על ידי חברת החשמל הפסקות חשמל יזומות בשל ירידה ברזרבת החשמל. אלפי בתים ועשרות אלפי אנשים נותרו ללא חשמל בשרב הכבד שפקד את המדינה, ולא קיבלו מענה מהחברה שמספקת את החשמל לביתם.  מנכ"ל חברת החשמל, מאיר שפיגלר, שוחח עם ניסים משעל וענת דוידוב ברדיו 103FM, וטען כי מדובר בחברת נוגה שמפעילה את יצירת החשמל.  

כבישים נחסמו לתנועה; הפסקות חשמל יזומות ברחבי הארץ

"כל הטענות מוצדקות", טען שפיגלר בתחילת שיחתם. "אבל הסיפור הוא מאוד מאוד פשוט. חברת החשמל היא בעצם קבלן הביצוע כתוצאה מהרפורמה של חברת נוגה, שבעבר נקראה החברה לניהול המערכת. הם נותנים לנו הנחיות להפעיל תחנות לייצור חשמל, בעצם יחידות כוח לייצור חשמל, מתי, כמה ובאיזה היקף, מבחינת עוצמת הייצור".

הוא סיפר: "היו לנו שתי יחידות שלא התבקשנו להפעיל אותן. אחת באורות רבין בחדרה, בהיקף של כ־370 מגה ואט, ואחת ברוטנברג באשקלון בהיקף של של 575 מגה ואט. אילו שתיהן היו עובדות לא הייתה...".

בהמשך, חזר שפיגלר כי "שתי יחידות ייצור חשמל לא הופעלו כי לא קיבלנו את ההנחיה להפעיל אותן. אני לא מפעיל את מה שאני רוצה, כשאני רוצה. מרגע שהייתה הרפורמה, הוסיפו עוד חברה, בירוקרטיה, רגולציה, ניירת". 

מנכ"ל החברה ציין כי כדי להפעיל יחידה צריך לקבל אישור מחברת נוגה, והוסיף: "יש לכל אחד מאיתנו דין ודיין, אבל יש גם סמכויות שמעוגנות בחוק. חברת החשמל מפעילה תחנות כוח בהתאם למה שמנחים אותה. החברה מזמן לא מונופול. היום היא מייצרת כ־50 אחוז מהחשמל בארץ בלבד. אחרי שנמכור את התחנה הנוספת, אנחנו נרד לסדר גודל של כ־33 אחוז מייצור החשמל. אנחנו בעד תחרות, רוצים תחרות. בהיבט הזה של תחרות, הרפורמה הייתה טובה, אבל בהיבטים אחרים היא יצרה עוד רגולציה, עוד בירוקרטיה ועוד חסמים".

כשנשאל האם ההפסקות היזומות הינן רק פרומו להפסקות רבות בהמשך הקיץ, השיב שפיגלר: "אני מקווה מאוד שנלמד ממה שהיה ביום שישי ולא נחזור על טעויות. חברת החשמל בסוף היא גורם מבצע, ואנחנו מקבלים הנחיות. אגב, לצערי הרב, כי בעבר זה לא היה ככה". 

"איפה האחריות של חברת החשמל?", נשאל שפיגלר בסוף שיחתם. הוא ענה כי  "בזה שאנחנו נבצע את מה שמוטל עלינו, ושלא נגיע למצב שאנחנו יכולים לייצר חשמל ולא נייצר אותו. אנחנו עושים את הכול כדי שאלה יהיו פני הדברים. לפני הרפורמה, בחברת החשמל הייתה יחידה שהעריכה את החשמל שיידרש גם בימי קיצון. פשוט הוציאו את זה מחברת החשמל, הקימו חברה חדשה בשם נגה, ואת השאר אנחנו רואים מדי יום ביומו". 

סייע בהכנת הכתבה: אמיתי דואק, 103fm