לקראת הבחירות לרשויות המקומיות, שיתקיימו ב־31 באוקטובר, חושף סקר חדש את הפער בין רצון התושבים שנבחרי הציבור המקומיים יקדמו נושאים הקשורים לאיכות סביבה לבין האופן שבו הם מצביעים בפועל. 

על הסקר, שנערך לקראת כנס "המצפן" של ארגון מרכזים לצדק חברתי, השיבו תושבים ותושבות מ־56 יישובים בישראל, מהגולן ועד אילת. 62% מהמשיבים היו נשים, 37% גברים.

לפי תוצאות הסקר, 52% מהתושבים מעוניינים שנבחרי הציבור המקומיים יקדמו נושאים כמו ניקיון העיר, אך רק 26% יצביעו על פי קריטריון זה. ל־53% מהתושבים חשוב לקדם את התחבורה הציבורית, אך רק 26% יצביעו בשל כך. ל־50% חשוב לקדם פארקים, אך רק 22% יצביעו בהתאם. 

כשהתושבים נשאלו מה הקריטריונים שלפיהם יצביעו - 77.8% השיבו כי יצביעו בהתאם ל"קידום נושאים שחשובים לי בעיר", 64% בחרו בניקיון כפיים, 52.4% באמינות. על פי התושבים שנדגמו, הנושאים החשובים של הבחירות המקומיות ב־2023 יהיו חינוך (57%), מנהל תקין ושקיפות (48%), סוגיות סביבתיות (32%), סוגיות דתיות (31%) וניקיון העיר (26%).

לדברי מנהלות התחום המוניציפלי במרכזים לצדק חברתי נעמה מושינסקי ואיה ידידיה, "הבחירות המקומיות יתקיימו בסוף חודש אוקטובר, וייתכן כי נושאים חדשים ומשמעותיים יעלו ויצוצו. יחד עם זאת, אין ספק שסוגיות מהותיות כמו חינוך, דת בעיר ונושאים סביבתיים חייבים להיות חלק משמעותי בקמפיינים של המועמדים והמועמדות. התושבים בערים השונות דורשים מנציגי הציבור לקדם נושאים שמהותיים להם בעיר, ועל המתמודדים לפעול בהתאם". 

הן מוסיפות כי "השלטון המקומי הפך בשנים האחרונות לאי של יציבות, לנוכח מערכות בחירות חוזרות ונשנות ברמה הארצית וגם כיום, כשסוגיות כמו קרן הארנונה ופיקוח ממשלתי על תוכניות חינוך עולים לכותרות, ממשיכים ראשי ערים וחברי מועצות להילחם למען התושבים והתושבות בערים ולשמור על דמוקרטיה ושוויון זכויות לכל".

בכנס השקת "המצפן", שבו פורסם הסקר, הושק גם מסמך מדיניות ומדריך לנבחרי ולנבחרות ציבור לקידום שוויון בשלטון המקומי.