משרד המורשת ורשות העתיקות מכריזים על מבצע להחזרת עתיקות שנמצאות בידי הציבור. המבצע "אם זה עתיק - מחזירים בקליק", שיתקיים מהיום ועד 15 ביוני, יקרא לאזרחים להעביר לידי רשות העתיקות פריטים קדומים שנמצאים ברשותם.

המבצע יבקש להגביר בציבור את המודעות לעתיקות ולחשיבותן, לגלות עתיקות בעלות ערך שנמצאות בידי הציבור ולהשיב אותן ל"ביתן הטבעי", ואולי אף להפיק מהן ידע היסטורי.

עתיקה היא פריט או מבנה שנוצרו בידי אדם לפני שנת 1,700 לספירה. בסקר שערך מכון גיאוקרטוגרפיה עבור משרד המורשת ורשות העתיקות בציבור הרחב העידו 15% מהנשאלים כי יש ברשותם עתיקות. העתיקה הנפוצה ביותר היא מטבעות, ולאחריהן - כלי מתכת וספרים. חילונים מחזיקים יותר במטבעות (43%) בעוד שדתיים וחרדים מחזיקים יותר בספרים (33%).

הנכונות למסור עתיקות לידי רשות העתיקות עולה עם הגיל. 76% מהנסקרים מעל גיל 35 הביעו נכונות למסור את העתיקה, 82% מהאנשים מעל גיל 55 ו־91% מעל גיל 65. 

במהלך המבצע האזרחים יוכלו להחזיר את הממצאים הקדומים שברשותם לאחת מארבע נקודות האיסוף הפרוסות ברחבי הארץ, מצפון ועד דרום. במידת הצורך, ובמקרים שבהם העתיקות כבדות וגדולות, יגיעו לאסוף את הממצאים מביתם והעתיקות יועברו לשטחי הכינוס.

לרגל המבצע, וכדי לדייק ולהיטיב את הקשר עם האזרחים, נפתח היום מוקד מיוחד לציבור, שיקבל פניות במגוון אפיקים: אתרי האינטרנט, דוא"ל, טלפון, וואטסאפ, פייסבוק וכו'. 

המוקד יאויש על ידי ארכיאולוגים מוסמכים, שיוכלו לאבחן מרחוק, באמצעות תשאול קצר, אם הממצאים שאצל האזרח הם אכן עתיקות, ולתשאל על סיפורן ומוצאן. בנוסף, המוקד יפנה אל נקודות האיסוף הקרובות לבתיהם, או יתאם ביקור בבית הפונה ואת איסוף העתיקות משם.