מדי יום מגיעים למעון היום "נועם" של רשת מעונות "נאות מרגלית" ביקנעם, למעלה מ-50 תינוקות ופעוטות. המעון שוכן באופן זמני במבנה ישן השייך לעירייה. המבנה ישן ומוזנח, וסובל מטחב ורטיבות לאורך השנה, באופן שמסכן את בריאות התינוקות, הפעוטות והצוות שמגיע למקום. 

לטענת ההורים, כל ניסיון לפנות לעירייה בדרישה למבנה חלופי נתקל בהתעלמות מוחלטת ובגלגול אחריות. לפי גורמים במעון, המבנה הושכר להם על ידי העירייה באופן זמני, תוך הבטחה להעבירו למבנה קבע חדש או במצב טוב יותר. אלא שעד מהרה הפך הזמני לקבוע, ולטענת הגורמים - העירייה והעומד בראשה מתנערים מהבטחתם ומטיפול במפגעים בגן. 

גם המבנה שבו שוכן המעון סובל מהזנחה ארוכת שנים ומהווה מפגע תברואתי ובטיחותי לילדים עצמם, עם טחב בקירות, כיורים ישנים ובלויים, בעיות ביוב וריח נוראי שעולה בכיתות ועוד. לדברי א׳, אם לילדה בת שנה וחצי בגן, מאז הוכנסה ביתה הפעוטה למעון בחודש דצמבר האחרון היא סובלת מבעיות נשימה, שהוחמרו בין היתר בגלל העובש והרטיבות בקירות. ההחמרה במצבה אף הובילה לאשפוזה בבית חולים.

מעון יום מוזנח ביקנעם (צילום: באדיבות ההורים)
מעון יום מוזנח ביקנעם (צילום: באדיבות ההורים)

בנוסף, מתלוננים ההורים על נשורת העץ בחצר הגן, שעלולה לגרום לחנק אצל הילדים הקטנים, בגיל בו רבים מהם נוטים להכניס לפה כל מה שנמצא בקרבתם. לכל בעיות אלו מתווספת גם בעיית האקוסטיקה שמביאה לכך שהילדים מצויים לאורך כל שעות היום כיתות רועשות, שהדרך היחידה להתנהל בו היא בקול רם, כפי שמעידה ש׳, אם לילד בכיתת הבוגרים בגן: "כדי לנהל שיחה בגן צריך לדבר בקול רם, אחרת לא ישמעו אותך, הדבר עלול לפגוע בשמיעה ומתיש את הצוות. הבעיה הזו גרמה לכך שהילד שלי מדבר בצעקות גם כשהוא בבית, וכך גם מרבית מילדי המעון. הסיבה היחידה שאני משאירה את הילד שלי בגן ונלחמת עליו היא הצוות המדהים שלא פגשתי בשום מעון אחר". 

אוכלוסיית המעון מגוונת וכוללת ילדים למשפחות חילוניות, חרדיות ודתיות, על אף שהמעון משתייך לרשת החרדית "נאות מרגלית". חלק מהמשפחות במעון הן משפחות קשות יום שמצויות בהישרדות יומיומית ועל כן גם אין להן את היכולת הכלכלית לעבור לגן אחר או לנהל מאבקים מול הרשות. הן זוכות לסבסוד נוסף, ותנאי תשלום מותאמים מהרשת המנהלת את המעון.

מעון יום מוזנח ביקנעם (צילום: באדיבות ההורים)
מעון יום מוזנח ביקנעם (צילום: באדיבות ההורים)

לטענת ההורים, גם אנשי מקצוע של אגף התחזוקה בעירייה שנכחו במקום התריעו בפני הסכנות שקיימות במבנה ואף קיים בעירייה דו"ח שמצביע על הליקויים, אולם בכל המקרים הושתקה לדבריהם הביקורת על ידי הנהלת העיר.

תגובת העיריה לכמה אימהות שפנו כדי לקבל מענה היתה שהם יכולות להעביר את הילדים שלהם למעונות אחרים שהעיריה מפעילה.

ההורים מעוניינים שהילדים שלהם ימשיכו במעון נועם. צוות טוב וביטחון כבר יש, רק מבנה ראוי חסר. לדבריהם, קיימים בעיר שני מבנים חדשים שמיועדים למעונות יום, אולם נראה כי ברשות מעדיפים להתעלם מהמצב בין אם משיקולים פוליטיים, או פשוט מחוסר אכפתיות כלפי ילדי העיר.

מעון יום מוזנח ביקנעם (צילום: באדיבות ההורים)
מעון יום מוזנח ביקנעם (צילום: באדיבות ההורים)

תגובת עיריית יקנעם: "במעון נועם גדלו וחונכו לאורך השנים מאות רבות של ילדים. המעון הושכר לעמותת נועם אלכסנדר במחיר סמלי בלבד והוא עומד בכל התקנים. כפי שקיים בכל מקום, העמותה היא ורק היא אחראית על תחזוקת המקום, מה עוד שהיא מקבלת תמיכה וסיוע לאחזקת מעון יום ושני גני ילדים, והיא גם גובה כספים מהורי הילדים. העמותה מפעילה ומתחזקת שני גני ילדים שהוקצו לה מהעירייה ומחובתה לתחזק גם את מעון היום. אף על פי כן שלחה העירייה למקום מנהל פרויקטים ממינהל ההנדסה שיבדוק ובהתאם לצורך יוגשו בקשות לשיפוץ קיץ כפי שקיים בשאר מוסדות החינוך בעיר".