פרסום ראשון: עו"ד נחמה עובדיה, ממשרד עורכי הדין דקר, פקס, לוי, רוזנברג, הגישה בימים אלה עתירה לבג"ץ, בבקשה לקיים דיון דחוף במתן צו על תנאי נגד שר הפנים משה ארבל ורשות האוכלוסין וההגירה, בעניין החלטתם לסגור את מחלקות האשרות של רשות האוכלוסין וההגירה בישראל, למשך כחודש, לטובת מבצע "מרתון דרכון".

מטרת המבצע היא לסייע לאזרחים שאין להם דרכונים ורוצים לצאת לחו"ל, להנפיק דרכונים ללא קביעת תור מראש. המטרה עצמה חיובית, אך את מחיר סגירת הלשכות משלמים אזרחים אחרים הזקוקים לשירותים השוטפים של המשרד. על פי העתירה, ההסבה של הלשכות נועדה לארבע הגדולות שבהן, לפי הצהרת השר, אך בהמשך התברר כי הלכה למעשה צורפו למבצע כל לשכות משרד הפנים ברחבי הארץ, כשכולן עוסקות רק בהוצאת דרכונים. העותרים מדגישים: "הצעד פגע במאות עד אלפי אזרחים. משרד הפנים סירב לתת מענה אפילו למקרים של סכנת חיים".

עו''ד נחמה עובדיה  (צילום: באדיבות המצולמת)
עו''ד נחמה עובדיה  (צילום: באדיבות המצולמת)

בין הנפגעים - תושבים שהגישו מסמכים שתוקפם עומד לפוג בקרוב, מבקשי עלייה מכוח חוק השבות הממתינים לקבלת תעודת עולה או כאלו שאשרת התייר שלהם מסתיימת בקרוב. כמו כן, נפגעו אזרחים ישראלים המבקשים לאפשר להוריהם הקשישים והעריריים, שאין להן זכאות על פי חוק השבות, להתאחד עמם. כך גם בני זוג שאחד מהם ישראלי ואחד זר, הנמצאים בתהליך איחוד משפחות.

העותרים הם ממשרד עורכי דין פרטי העוסק במתן שירות לאזרחים ישראלים ואזרחים זרים הפונים לרשות האוכלוסין, והעתירה הוגשה בעילה של פגיעה בחופש העיסוק של המשרד וכן בשם כל הנפגעים מהצעד. לטענת עו"ד עובדיה, ההחלטה על סגירת הלשכות התקבלה בחופזה, וללא יצירת מנגנונים לפתרון בעיות דחופות. לדבריה, "מדובר בהחלטה שערורייתית, פופוליסטית ובלתי מקצועית הרומסת זכויות יסוד של אלפי אזרחים".

תגובת רשות האוכלוסין וההגירה: "הרשות החלה לפני כשבועיים בפרויקט מרתון דרכון, במטרה למצוא פתרון מיידי, אף אם חלקי, למשבר הדרכונים. לצורך הובלת הפרויקט גויסו לזמן קצוב עובדי ארבע לשכות מרכזיות בארץ לנושא, בעוד יתר הלשכות ממשיכות לפעול. ברור כי ריכוז מרבית משאבי הרשות ל'מרתון דרכון' פגע במספר שירותים אחרים, ואנו מצרים על כך. נדע לגשר על הפערים בזמן קצר מאוד".