אחרי שכבשה את חיינו בסערה, זה כנראה היה רק עניין של זמן עד שהבינה המלאכותית תכבוש גם את שלל קייטנות הקיץ לילדים. "אני עצמי נשביתי בקסמיה של הבינה המלאכותית", אומר לוטם דובינסקי, הבעלים של קייטנות "עולם הכושר" בכפר הירוק. "זה משהו שאני משתמש בו בחיי היומיום, זה עוזר לי בהתנהלות שלי בדברים הקשורים בעבודה, כמו למשל עיצוב האתר שלי. החלטתי שגם לילדים שמתעניינים בנושא מגיע להתנסות בכך. אני מרגיש שזה העתיד, הכל הולך לשם, ולכן חשוב גם לחשוף כמה שיותר מוקדם את הילדים לטכנולוגיה הזו שמגיעה אלינו בצעדי ענק".

לוטם דובינסקי מקייטנת הכפר הירוק  (צילום: צילום פרטי)
לוטם דובינסקי מקייטנת הכפר הירוק (צילום: צילום פרטי)

הקייטנות שדובינסקי מפעיל מיועדות לילדים בגילי 5־16, כאשר מסלול הבינה המלאכותית הוא לילדים החל מכיתה ד'. כל מחזור נמשך שבועיים, ולימודי בינה מלאכותית משולבים עם פעילויות מתחלפות, כגון ספורט, תיאטרון ועוד.

איך מנחילים בינה מלאכותית לילדים בגיל הזה?
"המסלול של הבינה המלאכותית בא לחשוף את הילדים לעולם הזה. זה לא מסלול התמקצעות, אבל זו חשיפה כדי לטעום מהעולם הזה, להבין את האפשרויות. למשל אחד הפרויקטים שאנחנו עושים הוא ליצור תמונה בתוכנת Midjourney, לתת לה כל מיני וריאציות ולהפיח בה חיים באמצעות בינה מלאכותית. המטרה היא כאמור לא להוציא אותם מומחים, אלא לתת להם להתנסות ולטעום, כדי שיבינו כיצד הם יכולים להשתמש בבינה המלאכותית להתנהלות היומיומית שלהם".

יש היענות?
"זה טרנד שתופס תאוצה וההיענות היא מאוד משמעותית, עד כדי כך שאני סוגר תכף את ההרשמה".
"רק פרסמנו, ואחת הקייטנות כבר מלאה", אומרת גם קטיה סופר, הזכיינית של חברת LeapLearner Israel המתמקדת בלימוד תכנות לילדים החל מכיתה א', ועוסקת הקיץ גם בבינה מלאכותית. "אנחנו כל הזמן מסתכלים על דברים חדשים ומנסים לשלב מה שילדים אוהבים. ניסינו את הכלים של הבינה המלאכותית, הם מגניבים לגמרי, אמרנו: בטוח ילדים יאהבו להשתמש, אז בואו ננסה. אגב, כשמדובר בגילים הקטנים, מי שתכלס מתעניין בקייטנות בנושא זה הם ההורים".

קטיה סופר  (צילום: ורד סלם)
קטיה סופר (צילום: ורד סלם)

המפגשים של חברת LeapLearner Israel יתקיימו לילדים בגילי 8־13, ביולי ובאוגוסט, בבית אריאלה בתל אביב וגם בסניף החברה בגני תקווה. יש גם אופציה ללמוד באופן מקוון. "אנחנו מלמדים בינה מלאכותית בדגש על תחום האמנות", אומרת סופר. "המטרה היא לקחת את היכולות שלנו כבני אדם ולשלב אותן עם בינה מלאכותית במטרה לקבל תוצר חדש ומיוחד. הילדים ייצרו אמנות בעזרת בינה מלאכותית. הם יתארו משהו מילולית, הבינה המלאכותית תיצור ויז'ואל, ובוויז'ואל הזה הם ימשיכו להשתמש בעיצוב אתר או אפליקציה. יש לנו פלטפורמת למידה ייחודית המותאמת לילדים. דרך משחק אנו מאפשרים להם להתחבר גם לבינה מלאכותית וליהנות מיתרונותיה. בסוף מה שמסקרן ילדים זה לשחק וליצור דברים במחשב. ילדים אוהבים ליצור ואנחנו מוסיפים להם כלים של בינה מלאכותית כדי שייצרו עוד דברים מגניבים, כדי שיבינו שבסוף הכל מיועד בשבילנו, כדי לשפר את העולם שלנו. בסופו של דבר, בינה מלאכותית כוללת כלים חדשים עבור בני אדם על מנת לשדרג וגם לזרז את התוצאות שאנו מקבלים בכל דבר שאנו עושים. אני חושבת שכולנו, כולל ילדים, צריכים ללמוד לתקשר עם הישות החדשה הזו. כבר מגיל צעיר כדאי להכיר איך הבינה המלאכותית עובדת, וגם להבין איך יוצרים אותה".

חשיבה לא מוגבלת

"העולם הטכנולוגי הוא מאוד דינמי, אנחנו בעידן שבו קפיצות המדרגה הן מהירות מאוד ומשמעותיות", אומרת מידן פלג, יועצת אסטרטגית של "גרובטק" - המרכז לטכנולוגיה, חלל וגיימינג במועצה האזורית אשכול, שבו מתקיימות בין היתר קייטנות לילדים, אחת מהן היא שייקGPT. "כמרכז טכנולוגי אנחנו כל הזמן עם היד על הדופק לגבי כל הטרנדים החדשים, ההמצאות החדשות. כשקראנו לקייטנה שייקGPT, המבוגרים שעובדים איתנו לא הבינו מה זו הכותרת הזו. אמרנו להם: 'אל תדאגו, הילדים יבינו מצוין מה זה'. פרסמנו את הקייטנה בשבוע שעבר, והיא כבר כמעט מלאה. זה מוצר ממש חם כיום, הדיבור על בינה מלאכותית נמצא גם ברשתות החברתיות, כל הילדים ובני הנוער כבר שמעו על זה".

מידן פלג (צילום: צילום פרטי)
מידן פלג (צילום: צילום פרטי)

הקייטנה מיועדת לכיתות ג' עד ו', נמשכת שלושה שבועות ומתקיימת בשיתוף פעולה ובסבסוד משרד המדע והטכנולוגיה. תיאור הקייטנה עצמו, אגב, נוצר על ידי בינה מלאכותית. בקייטנה הילדים ישחקו במשחקים מאתגרים מבוססי בינה מלאכותית ויבנו פרויקטים משלהם בעזרת כלים חדשניים. "נושא הבינה המלאכותית פרץ עם צ'אט GPT, אבל זה משהו שמתפתח כבר תקופה משמעותית", אומרת פלג. "אמרנו: 'בואו ננגיש את זה גם לילדים'. בניגוד למבוגרים, את דור הילדים של היום את רק צריכה לחשוף למשהו, והוא כבר רץ לבד. כמו כן, יותר קל ללמד את הקטנים מאשר את המבוגרים, כי החשיבה שלהם לא מוגבלת. ילד מוכן לקבל כל דבר, תגידי לו: 'תדבר אל המכשיר והוא יקשיב לך, למחשבות שלך', והוא יהיה מוכן לקבל את זה. הדמיון של הילדים עדיין לא מקובע באקסיומות ישנות. הם בכלל לא מעלים סימן שאלה, אין להם שאלות כמו 'זה לא הגיוני, איך זה יעבוד?'".

מה אם חלק מהילדים ינצלו את כלי הבינה המלאכותית להכנת עבודות בבית הספר?
"מצוין, שינצלו את הכלים האלה. עולם החינוך צריך להבין שהוא חייב לעשות שינוי בדרך שבה מלמדים את הדור הזה. צריך ללמד אותם מיומנויות ולא ללמד אותם לשנן. היום את צריכה להבין איך לבקש מצ'אט GPT לסכם מאמר. אם לא תדעי איך לבקש, היא לא תעשה את העבודה היטב. חשוב שילדים ילמדו את הכלים האלה של איך לתקשר עם הבינה המלאכותית, ולא רק ילמדו לשנן".

"הביקוש לקייטנות בינה מלאכותית הוא מאוד רחב", אומר אביב ואקנין, מנכ"ל ומייסד חברות "אראגון" ו"סייבוט", שמפעילות מגוון קייטנות, בין היתר בנושא בינה מלאכותית, ברשת קהילה ופנאי בחולון ובערים נוספות ברחבי הארץ. "כמו בכל דבר שהוא יחסית חדש, יש באזז מאוד גדול, וההורים רוצים שהילדים שלהם יהיו חלק מזה, חלק מהמהפכה. לפני כמה שנים חווינו את אותה המהפכה עם הביטקוין והמטבעות הדיגיטליים. בקרב ילדים בגילים הצעירים ההורים הם אלה שיוצרים את הביקוש. בכיתות ז' ומעלה הילדים כבר יוצרים את הביקוש לעצמם".

אביב ואקנין (צילום: צילום פרטי)
אביב ואקנין (צילום: צילום פרטי)

הקייטנות, הנמשכות במחזורים של 13־15 ימים, מיועדות לילדים מכיתות א' עד י"ב, כאשר הלמידה מתבצעת בקבוצות דו־שכבתיות. "גם הבוגרים צריכים להתרגל לטכנולוגיה החדשה וגם הילדים", אומר ואקנין. "המטרה שלנו היא להכניס כבר עכשיו את הנושא לקייטנות כדי להכין את הילדים לחיים האמיתיים, הרי לשם זה הולך. ללמד אותם איך הם לוקחים את הטכנולוגיה הזו וממנפים את הידע שלהם. אנחנו מלמדים אותם בעזרת הבינה המלאכותית איך להרחיב את הידע ולממש את הכישרון שלהם בנושאים שמעניינים אותם, למשל לצורך יצירת גרפיקה ממוחשבת, או כדרך ליצירת ומימוש רעיון או מיזם. להנגיש את הבינה המלאכותית לילדים קטנים זו עבודה מאוד כירורגית ומדויקת. צריך להתייחס לזה ברגישות גבוהה ובליווי צמוד, לא בשימוש חופשי. אנחנו עורכים את הלמידה הזו בדרך מאוד ממוקדת, בליווי מדריך. היצירתיות של ילדים בכיתות האלה היא מאוד גדולה. במקום למשל להתכתב עם צ'אט GPT, הם יכולים בגילים הקטנים להשתמש במחוללי תמונות, להביע את היצירתיות שלהם. בגילים הבוגרים יותר אנחנו לוקחים זאת יותר לכיוון של יזמות וחדשנות טכנולוגית, איך למשל בעזרת שימוש בבינה מלאכותית ניתן לבנות עולמות חדשים, לבנות מיזמים עסקיים ועוד. אצל הבוגרים יותר אנחנו גם משלבים את הבינה המלאכותית בתחום הרובוטיקה".

בודקים מוטיבציה

הביקוש לקייטנות בינה מלאכותית הוא המשך ישיר להתעניינות בקורסי בינה מלאכותית לילדים ובני נוער שמעבירות חברות שונות מאז שהנושא עלה לתודעה. "לפני כחודשיים התחלנו קורסים מעשיים בנושא בינה מלאכותית לילדים בגילי 8־15", אומרת קרין מוסקונה־יוספידיס, היזמית והמייסדת של תוכנית Spark Academy למיומנויות העתיד לילדים. "אלה קורסים של שישה עד שמונה מפגשים, כולל מפגש אחד עם ההורים, כדי שגם הם ידעו במה מדובר. גם בקייטנות הרב־תחומיות שאנו מעבירים בקיץ, אחת הסדנאות תעסוק בבינה מלאכותית. הרעיון מבחינתנו הוא להכין את הילדים לעתיד שכבר נמצא פה.

לפי הערכות, 99% מהילדים של היום יעבדו במקצועות שעוד לא הומצאו בכלל. אנחנו רוצים להכין אותם למציאות הזו. פעמים רבות הדחיפה ללמוד את הנושא היא של ההורים, אבל אנחנו בודקים את המוטיבציה של הילדים לפני שמקבלים אותם. יש ילדים רבים שהנושא הזה של בינה מלאכותית מעניין אותם".