מרכז טאוב לחקר המדיניות החברתית בישראל מפרסם היום את דוח "תמונת מצב המדינה", בעריכת פרופ' אבי וייס, נשיא מרכז טאוב ומומחה לכלכלה באוניברסיטת בר־אילן. הנתונים מצביעים על שיפור בתחומים מסוימים, כמו שיעור אבטלה נמוך ותוחלת חיים גבוהה. אולם מנגד, התוצר לשעת עבודה בישראל נמוך מאוד, רמת המחירים גבוהה, שיעור העוני בישראל גבוה, וניכר אי־שוויון בתחומי הבריאות והחינוך.

באשר לממצאים העיקריים של הדוח, עולה כי יותר מחמישית מהמשפחות בישראל חיות מתחת לקו העוני. בניגוד להנחה הרווחת, 55% מהעניים בישראל הם יהודים לא־חרדים. עם זאת, חלקן של משפחות חרדיות וערביות בכלל המשפחות החיות מתחת לקו העוני כמעט כפול מחלקן באוכלוסייה. בבדיקה לפי משפחות עם ילדים עד גיל 4 המצב חמור אף יותר – רבע מהן חיות מתחת לקו העוני, ומתוכן כמעט 80% משתייכות לחברה הערבית ולחברה היהודית החרדית.

כמו כן, דוח מרכז טאוב מזהיר כי קיים מחסור חמור בעובדות ועובדים סוציאליים: עשירית מן התקנים במחלקות הרווחה ברשויות המקומיות אינם מאוישים, ועל פי הערכה, יש כ־1,500 משרות פנויות בתחום. רבים עוזבים את עבודתם בגלל השכר הנמוך.

עוד עולה בדוח כי בישראל יש שיעור גבוה של תמותה מחשיפה לזיהום אוויר לעומת מדינות ה־OECD. גם יתר לחץ דם וסוכרת הם גורמי סיכון משמעותיים בישראל, ושניהם קשורים למאפיינים סביבתיים. חומר חלקיקי נשים הוא מזהם האוויר המסוכן ביותר לבריאות, והוא מגביר את סכנת התחלואה ממחלות לב, סוכרת וסוגי סרטן שונים. בשנת 2019 גרמה החשיפה לחומר חלקיקי נשים ל־5% מהתמותה בטרם עת בישראל, והיא הייתה גבוהה ב־39% מרמת החשיפה הממוצעת ב־OECD. "אם לא יינקטו צעדים להגביל את השפעות החשיפה, ישראל תעבור בקרוב את ממוצע ה־OECD בתמותה בטרם עת ממחלות הקשורות בכך", מזהירים חוקרי מרכז טאוב.

בנוסף, הדוח חושף כי פער השכר המגדרי בשוק העבודה התרחב בקרב כל קבוצות האוכלוסייה מלבד החרדים. הפער הגדול ביותר הוא דווקא בקרב האוכלוסייה שעובדת בשיעורים הגבוהים ביותר – יהודים לא־חרדים, והוא עומד על 37% בשכר החודשי ברוטו ועל 21 שקל בשכר השעתי לרעת הנשים. הפער עדיין נובע בעיקר מהבדלים בשעות העבודה ובענף התעסוקה. שיעור התעסוקה של גברים חרדים עלה מאז הרבעון האחרון של 2022, אך נראה שהוא לא יגיע ליעד שהציבה המדינה לשנת 2030 (65%).

ממצא נוסף בדוח מראה כי חלקה של ההוצאה הציבורית על בריאות לנפש נמוכה יחסית ל־OECD, והיא עמדה על כ־60% ב־2019 – נתון הממקם אותה במקום ה־26 מתוך 38 מדינות הארגון. סל שירותי הבריאות, שהוא הרכיב העיקרי בהוצאה הציבורית על בריאות, נשחק מאוד עם השנים: בשנת 2020 עמד הפער בין עלותו בפועל לבין הנדרש כדי לשמור על הרמה שהייתה כשהחוק נחקק ב־1995 - על 56%־70%. שחיקה זו האיצה את התפתחותו של שוק שירותי בריאות פרטי והחריפה את אי־השוויון בשירותי בריאות.