לרגל ציון יום המודעות הבינלאומי להתעללות והזנחה של אזרחים ותיקים שחל היום (רביעי), היחידה למניעת התעללות והזנחה משרד הרווחה והביטחון החברתי פרסמה את סיכום פעילותה לשנת 2022. מהסיכום עלו נתונים מדאיגים, כאשר הבולט מביניהם היה עלייה של 23% במקרי הפגיעות באזרחים הוותיקים. 

היחידה למניעת התעללות והזנחה במשרד הרווחה והביטחון החברתי מפרסמת את סיכום פעילותה לשנת 2022. בשנה זו ניתן לראות כי ניתן היה לראות עלייה של כ-23% במספר הפגיעות המתוארות בהשוואה לשנת 2021.

סוגי ההתעללות וההזנחה הנפוצים בקרב אזרחים ותיקים, לפי הסיכום שפורסם, הינם התעללות נפשית (31% מהמקרים), הזנחה (26%), ניצול כלכלי (15%), התעללות פיזית (14%) ופגיעות נוספות. הפגיעה באזרחים הוותיקים נעשית על ידי פוגעים הן מהמעגל המשפחתי (בני זוג, צאצאים ובני משפחה אחרים כדוגמת כלות ונכדים) והן שאינם מהמעגל המשפחתי (מטפלים בשכר, שכנים וכו'). בנוסף, תועדו מקרי הונאה שנגרמו על ידי גופים מסחריים שונים.

הטיפול באזרחים הוותיקים מתבצע בכל אחת ב-155 היחידות למניעת התעללות והזנחה הפרושות ברחבי הארץ ובפנייה למוקד 118 של משרד הרווחה ובאתר האינטרנט "קליק לרווחה". הפנייה ליחידה למניעת התעללות והזנחה נעשית באופנים רבים כגון פניה עצמית של האזרח הותיק/בן משפחתו, גורמי רווחה, בתי משפט, ביטוח לאומי וכד'.

בשנת 2022 העבירה היחידה 272 דיווחים ותלונות למשטרה מפאת חוות הדיווח וכמו כן פועלת במגוון מישורים כמו העברת דיווחים וליווי בהגשת תלונות במשטרה ובבתי המשפט בחוק למניעת אלימות במשפחה, קיום שולחנות עגולים וועדות היגוי במשרד וכו'.

מניעת ניצול כלכלי בשיתוף בנק ישראל 

בנוסף למגוון הפעולות הנעשות על ידי היחידה למניעת התעללות והזנחה, משרד הרווחה והביטחון החברתי חבר לפורום הפיננסי של בנק ישראל שפועל להעלאת המודעות להונאות פיננסיות בדיגיטל ולמניעתן. מניעת ההונאות מתבצעת בעזרת פיקוח על הבנקים בבנק ישראל, בעזרת המערכת הבנקאית ואיגוד הבנקים תוך קידום פעילות ארצית שבאה במטרה להעלות את המודעות להונאות הדיגיטליות.

הפעילות נועדה לאפשר לאזרחים הוותיקים לזהות הונאות דיגיטליות מסוגים שונים, סימני אזהרה מניסיונות הונאה ובסיוע בקביעת סיסמאות חזקות לחשבונות בנק למניעת ניסיונות עוקץ. עד כה נקבעו 90 מפגשים העוסקים בנושא ברחבי הארץ מאילת ועד מטולה. במהלך החודש הנוכחי שכולל את ציון יום המודעות הבינלאומי למניעת התעללות והזנחה, יינתנו ההרצאות להעלאת המודעות להונאות דיגיטליות על ידי הפורום החינוך הפיננסי של בנק ישראל בשיתוף עם משטרת ישראל. הפעילות היא חינמית אך כרוכה בהרשמה מראש.

שר הרווחה והביטחון החברתי יעקב מרגי: "תופעת התעללות וניצול האזרחים הוותיקים הינה תופעה קשה ומדאיגה שפוגעת ביקרים לנו, ההורים והסבים והסבתות שלנו. בתקציב לשנים 23-24 דאגנו לתוספת תקציבית משמעותית למינהל אזרחים ותיקים במשרד הרווחה. התוספת תחזק את השירותים בקהילה, החל מהפגת בדידות ועד להרחבת היחידות למניעת התעללות. חיזוק השירותים בקהילה לאזרחים הוותיקים יחזק גם את היכולת להתמודד גם עם התעללויות פגיעות וניצול".

מנכ"ל משרד הרווחה והביטחון החברתי מר ינון אהרוני: "יום המודעות להתעללות והזנחה בקרב אזרחים וותיקים מזכיר לנו את אחת מתוך המשימות הרבות עליהן מופקד משרד הרווחה – השמירה על האזרחים הוותיקים. המשרד פועל לכך בכל עת בסיוע מינהל אזרחים ותיקים ובהיבטים שונים ורבים בחיי האזרחים כגון ניצולי שואה, זכויות רפואיות ומרכזי יום לקשישים. כדי להבטיח חיי רווחה ומוכנות לדור ההורים אנחנו מסתכלים על כל צרכיו של האדם המבוגר מהפגת בדידות ועד להגנה מפני הונאות".

סמנכ"ל אזרחים ותיקים יריב מן: "אנחנו שמים דגש מיוחד בחיזוק הקהילה והגברת תחושת השייכות והסולידריות של אזרחים הוותיקים מתוך אמונה שככל שיהיו קהילות חזקות יותר ומלוכדות יותר הפגיעה באזרחים ותיקים תפחת. השנה בכוונתנו להרחיב את התכניות הקהילתיות כגון קהילה תומכת, לחזק את מרכזי היום ולפתח מענים ותכניות חדשות".

גל שחם, מנהל תחום טיפול ומניעת התעללות והזנחה במינהל אזרחים וותיקים במשרד הרווחה והביטחון החברתי ועו"ס ראשי לפי חוק הגנה על חוסים: "העלייה שאנחנו רואים מקורה גם בהנגשת היחידות למניעת התעללות והזנחה לציבור. ככל שמודעים יותר לשירות גם פונים יותר אזרחים. אנחנו קוראים לאזרחים ותיקים שנפגעו לפנות אלינו דרך המחלקות לשירותים חברתיים או ישירות למוקד 118 כדי לקבל סיוע. יש לנו מענים נרחבים עבור האוכלוסייה המבוגרת החל ממניעת בדידות דרך מניעת מניעת התעללות ופגיעה פיזית ועד לניצול כלכלי, אנחנו כאן בשביל האזרחים הוותיקים".