17 ילדים ובני נוער עלולים להיהרג בתאונות דרכים בחודשי הקיץ והחופש הגדול, מתריעים בעמותת "אור ירוק", לקראת יציאתם מחר לחופש הגדול של תלמידי התיכונים וחטיבות הביניים ובעוד עשרה ימים של תלמידי בתי הספר היסודיים.

על פי נתוני "אור ירוק" בחודשי החופש הגדול, יוני, יולי ואוגוסט, נהרגים בממוצע 17 ילדים ובני נוער בגילאי 19-0 בתאונות דרכים. עוד עולה מהנתונים, כי בעשור האחרון (2022-2013) 168 ילדים ובני נוער נהרגו בתאונות דרכים ביוני-אוגוסט. ב"אור ירוק" התריעו עוד, כי בכל קיץ נפגעים 1,360 ילדים ובני נוער בתאונות בממוצע, 125 מהם באורח קשה.

4,821 ילדים ובני נוער נפגעו בתאונות דרכים בחודש אוגוסט בעשור האחרון – הכי הרבה מכל חודשי השנה. אחרי אוגוסט נמצאים החודשים יולי (4,469 נפגעים) ויוני (4,312 נפגעים) אשר מהווים את שלושת החודשים הגבוהים ביותר מבין כל חודשי השנה בהיפגעותם של ילדים ובני נוער בתאונות דרכים.

39% מהילדים ובני הנוער שנהרגו בתאונות דרכים בחודשי הקיץ נהרגו כאשר נסעו ברכב הפרטי. 32% נהרגו כאשר הלכו ברגל. 10% נהרגו כאשר רכבו על אופנוע או קטנוע ו-4% נהרגו כאשר נהגו ברכב.

45% מהילדים ובני הנוער נהרגו בעשור האחרון בתחום העירוני (8% בצמתים ו-37% לא בצמתים). 55% נהרגו בכבישים הלא עירוניים (9% בצמתים ו-46% לא בצמתים).

עוד עולה מהנתונים, כי מעל 1,800 ילדים אושפזו בשל תאונות אופניים וקורקינטים חשמליים בעשור האחרון. 49% מכלל הילדים ובני הנוער ההרוגים בתאונות דרכים בחודשי הקיץ בעשור האחרון הם מהחברה הערבית – אחד מכל שני הרוגים.

"חודשי הקיץ והחופש הגדול מהווים נקודת תורפה מרכזית בהיפגעותם של ילדים ובני נוער בתאונות דרכים. שעות היום הארוכות, היעדר מסגרת מגונמת, שעמום וחסר כמו גם נסיעות משפחתיות רבות בכבישים לא מוכרים מגבירים את את הסיכון שלי ילדים ובני נוער להיפגע בתאונות דרכים", ציין מנכ"ל "אור ירוק" עו"ד יניב יעקב.

בתוך כך, התוכנית החדשה ללימודי הרכיבה על אופנועים וקטעונים, שגובשה לאחר שנים ארוכות על ידי הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים ורשות הרישוי במשרד התחבורה, מעוררת ביקורת.

על פי עיקרי התוכנית, שפורסמו באתר וואלה ואשר בשלב הראשון תופעל כפיילוטים ואמורה להיכנס ליישום מלא רק בסוף שנת 2024, יהיה לימוד דיגיטלי עצמי מהסרטונים, מבחני שלב ויותר תרגול בכביש וינתן דגש לזיהוי סיכונים.

התוכנית כוללת שילוב של לימודים דיגיטליים בשלב הלימודים המעשיים, כולל מבחנים שהתלמיד חייב להשיג בהם ציון עובר כדי לעלות לשלב הבא. "חבל מאוד שנאלצנו להיאבק כל כך הרבה שנים ושרוכבים רבים קיפחו את חייהם כדי שתוכנית ההכשרה תוכל לצאת אל הפועל", אמר מנכ"ל "אור ירוק" עו"ד יניב יעקב.

"התוכנית, שהיא צעד נכון, חייבת לבוא כחלק מתוכנית אסטרטגית כוללת ומקיפה אשר משלבת שיפור תשתיות והתאמתן לרוכבים, כמו התקנת פסי הגנה במעקות הבטיחות בכבישים המסוכנים לרוכבים, החלפת צבע וסימון על הכביש כך שלא יגרום לרוכבים להחליק כאשר הכביש רטוב.

במקביל, חייבים לעודד רוכבים להתקין מערכות בטיחות מצילות חיים ולהוריד א מחירי הקסדות והמעילים. רוכבים ללא עבירות תנועה, המאופיינים בנהיגה בטוחה, חייבים לקלב תמרוץ חיובי בדמות הנחה בביטוח".