בימים אלה מאות תלמידי י"ב, אשר גדלו בפנימיות בשל נסיבות חייהם המורכבות, מסיימים את שהותם בפנימייה ויוצאים לדרך עצמאית. ביוזמת תוכנית האפוטרופסות של עמותת ילדים בסיכוי, נערך לאחרונה מפגש מרגש של מסיימי פנימיות שפניהם לגיוס, למכינות קדם־צבאיות ולשירות לאומי.

אבנר ברקאי, מנהל תוכנית האפוטרופסות של עמותת ילדים בסיכוי, מספר: "ישנם ילדים שמוגדרים נעדרי עורף משפחתי ואין בחייהם דמות של הורה או קרוב משפחה שיכול לדאוג לשלומם, בריאותם וצורכיהם, ולכן העמותה מתמנה כאפוטרופוס לענייניהם האישיים והרכושיים. אנחנו מלווים אותם בימים קשים וברגעים שמחים".

לדברי ברקאי, הילדים נכנסים ללבו והפרידה בסיום הפנימייה אינה קלה גם עבורו: "את גרשון, למשל, הכרתי כשהיה בן 12 וחצי. הוא עלה עם אמו מרוסיה לאחר שאביו עזב, כשהיה בן שנה. אמו התקשתה להסתדר בישראל, שקעה בחובות ומצבה הנפשי הלך והתדרדר. לאחר שחווה הזנחה קשה ונחשף לחוויות מורכבות, כשהיה בן 6 הוצא ממשמורתה והועבר לפנימייה. בשנים הראשונות האם מיעטה לבקרו ונעלמה לתקופות ארוכות. גרשון ואני עברנו ביחד מסע ארוך. בתחילתו היה ילד מפוחד וחשדן, אבל בהדרגה גיליתי ילד חכם וסקרן במיוחד. הוא היה נשאר בכל השבתות והחגים בפנימייה והדבר העציב אותו מאוד. בעזרת צוות תוכנית "משפחות מלוות" של העמותה, חיברנו בינו ובין לילך, אם לשלושה ילדים בוגרים המתגוררת בקיבוץ סמוך שהפכה עד מהרה לדמות אם מקסימה עבורו".

בזכות מעורבותו של אבנר כדמות אב לכל דבר בחייו של גרשון הוא הצליח לעבור מבית ספר מיוחד לרגיל, להשתפר בלימודים ולהגיע להצטיינות בתיכון במתמטיקה ובתקשוב, סיים בגרות במגמת תקשוב והמשיך כעתודאי. "תוך כדי הלימודים ולאחר סיום הפנימיה, גרשון עבר להתגורר בדירה עם מלווה שהעמותה מפעילה ובחודשים האחרונים התמיין לכמה תפקידים איכותיים בצה"ל וביוני הקרוב הוא עתיד להתגייס", מספר ברקאי בגאווה.

ביום הראשון הרשמי של הקיץ וגם הארוך בשנה, 21 ביוני, יצוין ״יום השמש״ - להעלאת המודעות לילדי ולבוגרי הפנימיות בישראל. ילדים בסיכוי קוראת לציבור הרחב לקחת חלק בעשייה המשמעותית, להתנדב ולתרום באתר העמותה, כדי להמשיך את קיומן של התוכניות השיקומיות והטיפוליות עבור ילדי ובוגרי הפנימיות בישראל.