עמותת "בית חם", בשיתוף משרד הרווחה, פרסמה הבוקר (שני) נתונים מהשנה האחרונה, ממרכז "בליבנו" לטיפול בילדים ובנוער נפגעי טראומה מינית, רגע לפני היציאה לחופש הגדול. מהנתונים עלו דאגות רבות, לצד מחשבות כיצד ניתן לשפר את המציאות העגומה. 

מנתוני העמותה עלה כי 45% מהנפגעים נפגעו באופן חד פעמי, ו-55% מהנפגעים עברו פגיעה מתמשכת, מתוכם כ-70% עברו פגיעה ארוכה של מעל ל-10 פעמים. כ-30% מהפגיעות מתרחשות בתוך המשפחה, כ-40% מהפגיעות מגיעות מאדם מוכר למשפחה ולילד (חבר, שכן וכד'), 15% ע"י זר מוחלט, 10% ע"י תלמיד במוסד חינוכי, ו-7% ע"י בעל סמכות (מורה, מדריך). כמו כן, עלה כי כ-60% מהפגיעות המיניות בתוך המשפחה מתרחשות בין אחים.

לפי הנתונים, מעל 50% מהפגיעות מתבצעות בתוך הבית (בית הנפגע/ הפוגע) כש-70% מתוכן בתוך בית הנפגע. כ-25% מהפגיעות התבצעו במסגרת חינוכית, דתית או רפואית, מעל 20% מפגיעות בוצעו במקום בילוי, במקום פתוח או דרך הרשת החברתית. 

- כ-100 מטופלים עברו במרכז "בליבנו" בשנת 2022, 41% מהמטופלים היו בנים ו-59% בנות.

תקיפה מינית (אילוסטרציה) (צילום: אינג אימג')
תקיפה מינית (אילוסטרציה) (צילום: אינג אימג')

הנתון הבולט והכואב הוא פגיעות מיניות בין אחים. מעבר להשפעה על הקורבן, התקיפה משפיעה על המשפחה כולה - מהתמודדות רבה בקשר מול ההורים ועד לדינמיקה המשפחתית המורכבת והחולה שנוצרת. תופעה שעל פי הספרות המקצועית נפוצה פי 5 מגילוי עריות בין הורה לילד.

נצחיה שעיבי, עו"ס קליני MSW, מנהלת מרכז "בליבנו", מסבירה על הגורמים לפגיעות מיניות בין אחים: "הפגיעה היא סימפטום למצוקה, אנחנו מנסים להבין את הסיבה לכך בכל המקרה. לעיתים מדובר בילדים שחווים הזנחה רגשית, ההורים עסוקים בשלהם והילדים מחפשים את החיבור הרגשי אחד אצל השני, וזה מתערבב עם מיניות, כאשר יש בלבול בגבולות בבית ומוצפות מינית סביב הורמנים. לעיתים מדובר בילדים שנחשפו לתוכן מיני שאינו מותאם ואין מי שמתווך את זה או עוזר להבין מה מותר ומה אסור, וזה פוגש את הילד במקום מבלבל. ישנם מקרים שהילד שנפגע בעצמו לא יכול לעכל את החוויה ומוציא אותה על אחד האחים, כשיש פגיעה בין אחים תתכן אפשרות שהיא תעבור בין הילדים הנוספים". 

אריה מונק, מנכ"ל עמותת "בית חם" הסביר גם כן: "כשיש פגיעה מינית בין אחים המשפחה כולה עוברת טלטלה גדולה, ההורים חווים שבר גדול ולעיתים יש נטיה לא לרצות להאמין. ההורים נמצאים לעיתים בקונפליקט אדיר ומתקשים להחזיק נאמנות לשני הילדים. לעיתים מוקיעים את הפוגע מהמשפחה ולעיתים לא מאמינים לנפגע. זו מציאות מורכבת שמצריכה טיפול מקצועי, לשם כך הקמנו את מרכז "בליבנו", בשיתוף משרד הרווחה. אנחנו עדים לכך שככל שמקדימים להגיע לטיפול, התוצאות טובות יותר".

בכל שנה עוברים אלפי ילדים פגיעות מיניות ברמות שונות, חלקם חווים זאת באופן חד פעמי, ורבים נמצאים בתוך מסכת ארוכה של פגיעות. טראומה מינית יוצרת נזק ארוך טווח ומובילה למגוון בעיות, בהן תוקפנות (לרבות פגיעות מיניות כלפי אחרים), הסתגרות, התפרצויות, חוסר ביטחון עצמי ועוד. אלו פגיעות שפוגעות במהלך ההתפתחות התקין של ילדים.

בעמותת "בית חם" זיהו חוסר אמיתי במענה לילדים שעברו טראומה מינית, ובעקבות כך הקימו בשנת 2010 את מרכז "בליבנו". בעזרת צוות רחב של אנשי ונשות מקצוע מתחומי הטיפול עמותת "בית חם" מסייעים לילדים ובני נוער בגילאי 4-18 שעברו טראומה מינית, להתגבר עליה, ומעניקים להם כוח וחוסן פנימי כדי לייצר לעצמם את ההזדמנות לעתיד מיטבי. העמותה מעניקה שירותי טיפול ושיקום בקהילה כבר מעל 25 שנה. אלפי אנשים המתמודדים עם משברי חיים שונים זוכים לתהליך טיפולי-שיקומי, באמצעות צוות של כ-400 עובדים עם ניסיון טיפולי רב הנותנים מענה מקצועי, מגוון ורגיש תרבות.

העמותה מפעילה 7 מרפאות לבריאות הנפש ברחבי הארץ, ושני גופים גדולים לטיפול וליווי נפגעי ונפגעות טראומה מינית - מרכז "בנפשנו" ומרכז "בליבנו".