על רקע העלייה במספר הנשים המבקשות להתפנות למקלטים, הודיע הבוקר (שני) משרד הרווחה והביטחון החברתי על הקמת מקלט חדש לנשים נפגעות אלימות וילדיהן. המקלט יוקם בנוהל חירום וייפתח בתוך שבועות ספורים על מנת לתת מענה למגמת העלייה במספר הנשים שזקוקות למענה זה. מספר הנשים שעוברות למקלט עקב אלימות בבית גבוה בעשרה אחוזים בממוצע מהתפוסה בתקופה המקבילה בשנה שעברה.

המקלט החדש יוקם על ידי עמותת "בת מלך", אשר כבר כיום מפעילה שני מקלטים לנשים מקרב הציבור הדתי והחרדי. בדומה ליתר המקלטים מיקומו יישאר בסוד כחלק מתפיסת ההפעלה של מקלטים אשר אמורים לספק מענה בטוח למשך תקופה של חצי שנה ולעתים אף יותר. במקביל המשרד נערך להקמת מקלט נוסף אשר מיועד לנשים מכלל הציבורים באמצעות הליך מכרזי רגיל.

"אנחנו מזהים מגמת עלייה במספר הנשים שפונות למקלט ועל כן נדרשים להגיב מהר ולהקים מקלט במהירות", אומרת אתי קיסוס מ"מ סמנכ"לית שירותים חברתיים ויו"ר הוועדה הבין משרדית למאבק באלימות במשפחה. "אנחנו ערוכים לחזק ולהרחיב את כל המענים לטיפול באלימות במשפחה ובמקביל להקמת המקלט פתחנו שני מרכזי חירום חדשניים בבית שמש ובנהריה אשר פועלים במתכונת של 24/7, ובקרוב ייפתחו שניים נוספים", אומרת קיסוס.

"לא נשאיר אף אישה שנמצאת במצבי סיכון ללא פיתרון הגנתי ואנו פועלים לתת לכל אישה מענה זה מותאם תרבותית. יחד עם זאת,  חשוב לזכור שמקלט הוא פיתרון זמני בלבד למקרי חירום ואת בעיית האלימות במשפחה יש לפתור מהשורש, החל מחינוך בבתי הספר ועד לפענוח פשיעה חמורה".

שר הרווחה והביטחון החברתי יעקב מרגי: "טיפול באלימות במשפחה הוא עיסוק בדיני נפשות ואנו ערים לעלייה במספר הנשים שפונות לקבל סיוע. לגורמי המקצוע במשרד יש גיבוי מלא לפעול בכל דרך ובמינימום בירוקרטיה על מנת לוודא שנפגעות אלימות במשפחה מטופלות בצורה המיטבית ובאופן מיידי.

"במקביל אנו פועלים לחזק את התשתית החוקית אשר תאפשר למערכת אכיפת החוק לתת מענה טוב יותר לנפגעות, ומפתחים שירותים רבים לטיפול הן בפוגעים והן בנפגעות. עמדנו על כך שחוק האיזוק האלקטרוני ייתן למערכת אכיפת החוק ולשופטים כלי נוסף להגן על נשים ולאחר דיונים ארוכים הגענו להסכמה. אין לי ספק שהחוק יעניק שכבת הגנה נוספת לנפגעות, ויסייע גם להפחית את העומס במקלטים". 

מנכ"ל משרד הרווחה והביטחון החברתי, ינון אהרוני: "בזכות התנהלות נכונה אנחנו ערוכים לתת מענה מהיר במקרים של דרישה גוברת לשירותי חירום כגון מקלטים לנשים נפגעות אלימות. זאת במקביל לתנופת הפיתוח של מענים בקהילה ושירותים נוספים אשר אמורים לתמוך בצמצום התופעה למינימום האפשרי ולעודד את הנפגעות והנפגעים לפנות לקבלת סיוע".