השבוע יצא לאור ספרו של הדיפלומט והמזרחן, השגריר דוד גוברין "שותפות בצל יריבות" המספר על היחסים עם ישראל מבעד לעיניים מצריות ומציג תמונה מורכבת של מערכת היחסים בין ישראל למצרים, לרבות התהום המפרידה ביניהן.

גוברין המכהן כיום כשגריר הישראלי במרוקו, כיהן בין השנים 2016-2019 כשגריר הישראלי במצרים. הוא בעל תואר דוקטור מהחוג ללימודי האסלאם והמזרח התיכון באוניברסיטה העברית והינו עמית מחקר במכון טרומן. גוברין מספר על חוויותיו האישיות בארץ הנילוס והפירמידות, על המורכבות של התפקיד, על הרגישויות הדקות ביחסים בין שתי המדינות, על האינטרסים המשותפים, על ההליכה בין הטיפות ביננו לבין המדינה שנחשבה בעבר למדינת האויב הגדולה ביותר לישראל אך הפכה לחלוצת מדינות ערב בחתימת הסכם שלום עימנו. גוברין לא פוסח על הקושי הרב בהתנהלותו היומיומית בתפקידו הרגיש אבל גם נפעם מהיחס החם והאוהד שקיבל במסדרונות הממשל המצרי. 

שותפות בצד יריבות (צילום: ללא קרדיט)
שותפות בצד יריבות (צילום: ללא קרדיט)

הספר שיצא בהוצאת "אופיר ביכורים" בוחן את המתח הקיים בין היות ישראל נכס מדיני, צבאי וכלכלי למצרים, לבין דימויה כמדינה עוינת, המאיימת על זהותה התרבותית הערבית מוסלמית של מצרים, ומהווה יריבה דיפלומטית בזירה הבין-לאומית. המחבר ששירת בשתי תקופות שונות במצרים, אינו מסתפק בניחוח האינטרסים הפוליטיים והכלכליים של שתי המדינות אלא גם מתחקה אחר רבדים עמוקים בחברה ובתרבות המצריות, המשפיעים על המדיניות של מצרים כלפי ישראל.