זה שנים רבות בני נוער מנצלים את החופש הגדול כדי להשתלב בשלל עבודות ולהרוויח כסף, אך נדמה שבקיץ הקרוב המגמה הזו רק צפויה להתחזק.

הביקוש הגדול לעבודה מצד בני נוער בא לידי ביטוי במספר ההורדות של אפליקציית “עבודה +”, המופעלת על ידי הסתדרות הנוער העובד והלומד ומסייעת לבני נוער במציאת עבודה ובמיצוי זכויותיהם. בימים אלה ניצבת האפליקציה בראש רשימת ההורדות בחנויות האפליקציות, עם עלייה דרסטית של יותר מ־40% במספר ההורדות לעומת 2022. משמע, למעלה מ־50 אלף בני נוער כבר הורידו אותה בחיפוש אחר עבודה.

“מדובר בשיא חדש ובמענה משמעותי לבני נוער שזקוקים למקומות עבודה ולא מוצאים”, אומר עידו כצמן, מהסתדרות הנוער העובד והלומד. “לפי הסקר שלנו, מדובר בעלייה באחוזים מאוד־מאוד גדולים בבני נוער שמחפשים עבודה. עשינו קמפיין חזק ברשתות החברתיות סמוך ליציאה לחופש הגדול, וזו לדעתי אחת הסיבות להורדות האפליקציה”.

מדוע יותר בני נוער מחפשים עבודה?

“בני הנוער רוצים להיות יותר עצמאיים. יש מנעד רחב של סיבות אפשריות לגידול בחיפוש אחר עבודה: יש את בני הנוער שלמרות שיש כסף בבית - רוצים יותר לקנות לעצמם. יש בני נוער שאין כסף בבית וצריכים לצאת לעבוד כדי לקנות לעצמם, ויש את בני הנוער שיוצאים לעבוד בגלל יוקר המחיה ורוצים לעזור בבית ולהביא את הכסף להורים. על פי הסקרים שלנו, אין יותר מסוג מסוים, זה די מחולק בצורה שווה. יש פה אלמנט של דאגה מצדם בגלל יוקר המחיה. לפי המחקר, יש עלייה ברצון לצאת לעבוד”.

האפליקציה נועדה כאמור להגן על בני הנוער היוצאים לעבוד ומסייעת ליחסי עבודה תקינים בינם ובין מעסיקיהם. “חשוב לציין שאנחנו מטפלים גם בהעסקה הוגנת של בני נוער והכוונתם לגבי הזכויות שלהם”, אומר כצמן. “מצד אחד אנחנו מעודדים בני נוער לצאת לעבוד, ומצד שני מעודדים את המעסיקים לפרסם אצלנו באפליקציה כי אנחנו רוצים לעודד אותם להעסיק נכון. אנחנו שולחים להם הסברים על איך מעסיקים נכון בני נוער, מלווים אותם תוך כדי הפרסום של משרות. מבחינתנו, כשיש מעסיקים בקשר איתנו - אנחנו מעודדים אותם בכל מיני צורות להעסיק בצורה מיטיבה ונכונה”.

אופנה ומסעדנות

האתר “סחבק”, שנרכש על ידי "אולג’ובס" ומתמחה בגיוס צעירים לשוק התעסוקה, ערך לאחרונה סקר לגבי שוק התעסוקה של בני נוער לקראת החופש ומצא כי חלה השנה עלייה של 40% בחיפוש עבודה בקרב בני נוער, בייחוד של בני 16 עד 18.

לפי הסקר, הערים המרכזיות שבהן מספר חיפושי העבודה של בני נוער הוא הגבוה ביותר הן חיפה, תל אביב, באר שבע, ירושלים וראשון לציון. עיקר העלייה בחיפוש המשרות של בני נוער באתר ניכר בענפי האופנה והמסעדנות, לעומת ירידה בהגשת מועמדויות למשרות בתחומי הלוגיסטיקה, המכונאות, ההדרכה והחקלאות.

“אנחנו רואים מגמת עלייה במספר בני הנוער שמחפשים עבודה, אך מנגד פחות בני נוער מוצאים עבודה, מה שמעלה את מספר בני הנוער שמחפשים עבודה”, אומר אדם ברקת, מנכ”ל "סחבק". “לפני שלוש שנים היה מאוד קשה לגייס עובדים, בעיקר בגלל הקורונה, ולכן בני הנוער היו פתרון טוב, והיה להם יותר קל למצוא עבודה.

עכשיו, עם החזרה לשגרה והעובדה שכבר לא נזקקים לבני נוער, אז הם מתקשים למצוא עבודה, ולכן יותר ויותר מהם משתמשים באתרים לחיפוש עבודה. זה משהו שלא היה עד הקיץ הזה, ולכן רואים את זה גם בנתונים. פחות מעסיקים זקוקים כרגע לבני נוער, ולכן בני הנוער יותר מסתערים על האתר בניסיון למצוא עבודה. אני מעריך שגם יוקר המחיה קשור לנושא”.

לעשות לביתם

שירות התעסוקה הישראלי פתח בימים אלה שירות חדש שמספק הצעות עבודה ספציפיות לבני נוער, זאת בעקבות סקר נרחב שערך בפיקוחו של יניב פרץ, ראש אגף מעסיקים בשירות התעסוקה, ולפיו חלה עלייה בביקוש מעסיקים לעובדים למשרות זמניות. בין המשרות ניתן למצוא דרישות עבודה למכונאי רכב, עובד ייצור כללי, טכנאי מיזוג אוויר ומשרות נוספות שאינן מזוהות לרוב עם בני נוער. “מדובר ביוזמה שצמחה מהשטח, מהצורך של המעסיקים עצמם”, אומר פרץ.

“במהלך סקר מעסיקים נרחב שערך שירות התעסוקה באחרונה עלה כי ישנו ביקוש גובר לאיוש משרות זמניות בחודשי הקיץ, לאו דווקא של נערים. שירות התעסוקה הרים את הכפפה ומציע לבני נוער לאייש את המשרות הללו. כך נוצר פורטל חיפוש העבודה לבני נוער. עד כה נרשמו מאות רבות של מעסיקים מכל רחבי הארץ. כ־80% מהמשרות המוצעות אינן בשכר מינימום, אלא ברמת שכר גבוהה יותר או שהן כוללות הטבות”.

רועי נחום, בעלים ומנכ”ל של "RN ייעוץ משכנתאות ופיננסים", תולה את החיפוש הרב של בני נוער אחר משרות ביוקר המחיה ההולך וגובר. “התייקרות של משכנתאות משאירה להורים פחות כסף פנוי לתת ולחלק לילדים”, הוא אומר. “כשיוקר המחיה לא יורד מהכותרות, ילדים לוקחים יוזמה, בדחיפה מאוד גדולה של ההורים שמתגברת עכשיו, ויוצאים לחפש עבודות מזדמנות כדי לכלכל את עצמם.

הם מבינים שכדי ללכת למסיבה או לקנות מותג, הם צריכים לדחוף את זה בעצמם ולא ליפול על ההורים. כיום הורים חוסכים במותרות שהם קונים לילדים. כיום אנשים אחוזי פחד ואימה לגבי עתידם הכלכלי. מעבר לכך, הילדים רואים הורים לוקחים כמה עבודות במקביל כדי לכלכל את הבית ומבינים שגם הם חייבים לעשות לביתם”.