דינו, אפרוח היען הראשון שבקע השנה בישראל, כבר חוגג חודש וחצי - והוא יצטרף כבוגר לאחותו פרנצ'סקה, אשר נולדה בשנה שעברה, ול־30 היענים בחי בר יטבתה.

בינואר השנה נראו הזיווגים הראשונים בשטח, ובתחילת מרץ נמצאה הביצה הראשונה. הביצים הראשונות הוטלו במקומות מוזרים, וניכר היה שלא שמרו עליהן ולכן הן נאספו למדגרה. אבל לקראת סוף חודש אפריל נראה במקום זוג יענים שמתחיל לבנות ולסדר לו מקום לקן, ואכן כמה ימים לאחר מכן כבר נמצאה שם ביצה ראשונה ואחרי כמה ימים כבר נראו עוד ועוד ביצים.

אצל היענים, הזכר והנקבה חולקים את הדגירה על הביצים. בכל קן יכולות להטיל מספר נקבות, אך הדומיננטית היא זו שדוגרת ביחד עם הזכר של הטריטוריה. בקן יכולות להיות יותר מ־30 ביצים, והיענים אינן מסוגלות לדגור על כולן, כך שחלקן נזרקות לצדדים ואז נאספות למדגרה. כעבור כחודש וחצי אמור לבקוע אפרוח מהביצה, אם היא פוריה.

אפרוח היען שבקע (צילום: אלה אגרא, רשות הטבע והגנים)
אפרוח היען שבקע (צילום: אלה אגרא, רשות הטבע והגנים)

אלה אגרא, מטפלת ראשית בחי בר יטבתה של רשות הטבע והגנים, מספרת: "לשמחתנו הרבה, בבדיקה שגרתית של המדגרה הבחנו לפני כחודשיים כי אחת הביצים קצת שבורה, וכי מתוכה מציץ אפרוח קטן. תהליך הבקיעה יכול לקחת כמה שעות, ולפעמים אף יום, אבל האפרוח הגיבור שלנו הצליח לצאת מהביצה כעבור כמה שעות והעברנו אותו לתא נפרד עם חימום, שבו הוא יכול לנוח.

כאשר האפרוח בוקע יש לו עדיין שק חלבון שממנו הוא ניזון בימים הראשונים. כעבור יומיים הוא צריך להתחיל ללמוד לאכול ולשתות. מכיוון שהאפרוח שלנו לבד, היינו צריכים לעזור לו וללמד אותו. בתוך יומיים הוא למד לאכול ולשתות".

עוד הוסיפה אגרא: "כרגע אנחנו מחכים שיבקעו לו עוד אחים במדגרה או בשטח. גם אפרוחים שיבקעו בשטח ייאספו על ידינו לאזור מוגן, מכיוון שמניסיון העבר לצערנו הם לא שורדים בחוץ בגלל נוכחות שועלים". בגיל חצי שנה הוא יועבר לשטח הפתוח יחד עם שאר היענים. בינתיים דינו גדל ומתחזק בחי בר - וכובש את לבבות צוות העובדים.