בשנת 2020 חיו בישראל כ-1.6 מיליון אנשים עם מוגבלות, שהם כ-17% מכלל האוכלוסייה. רק 23% מהרשויות המקומיות שנבדקו דיווחו כי הן מסוגלות לספק את כל השירותים לתושבים עם מוגבלות. 90% מהרשויות שולחות פעוטות למעון יום שיקומי ברשות מקומית סמוכה - ויש פעוטות שנאלצים לנסוע אפילו 70 ק"מ ביום עד למעון ובחזרה

הביקורת העלתה כי מגוון השירותים המיועדים לאנשים עם מוגבלות והיקף כוח האדם העוסק בתחום ברשויות המקומיות בפריפריה מצומצמים, לעומת השירותים הללו והיקף כוח האדם העוסק בתחום ברשויות המרכז.  ברשויות הפריפריה מספרם של המועדונים החברתיים קטן, היציאה לנופשונים ממומשת בהן באופן חלקי, ובמרביתן אין גורם מתכלל מקצועי לתחום המוגבלות.

עוד נמצא כי יותר מחמש שנים לא התאים משרד הרווחה את הוראות תקנון העבודה הסוציאלית, את התעריפים, את השירותים ואת מערכות המידע לתפיסה שלשמה הוקם מינהל המוגבלויות במשרד הרווחה, ולפיה הטיפול באנשים עם מוגבלות ייעשה על בסיס תפקוד ולא על פי האבחנה הרפואית.

"אנחנו לא מוכנים לקבל חיים של הדרה, אנחנו רוצים שהילד שלנו יהיה חלק מהסביבה שמקיפה אותו בלי התנצלויות ובלי תנאים", אמרו הורים שהשתתפו בקבוצות המיקוד של משרד מבקר המדינה. אנגלמן ממליץ כי הגופים המופקדים על תחום המוגבלות - ובהם הרשויות המקומיות ומשרדי הרווחה, החינוך והפנים - יעמדו על הסיבות שהובילו לפערים הקיימים בין הרשויות ויגבשו פתרונות שיצמצמו פערים אלה. 

מאלו"ט (האגודה הלאומית לילדים ובוגרים עם אוטיזם) נמסר: "לצערנו, דו"ח מבקר המדינה לא הפתיע אותנו, הנתונים מוכרים לנו מדו"ח תמונת המצב על האוטיזם בישראל שהוצאנו בתחילת החודש. דו"ח המבקר מאשש את הממצאים העגומים וחושף את המציאות הקשה איתה מתמודדים יום ביומו אנשים עם מוגבלויות בכלל, ואנשים עם אוטיזם בפרט, לצורך קבלת שירותי רווחה אלמנטריים הנחוצים עבורם על מנת להתקיים בכבוד ורווחה.

"הנתון לפיו רק 23% מהרשויות בארץ יש ביכולתן לספק את השירותים לתושבים עם מוגבלות הוא עגום במיוחד ודורש חשבון נפש ובדיקה מעמיקה של כל הרשויות, זאת בפרט לקראת מערכת הבחירות לרשויות המקומיות הקרובה. אלו"ט קוראת לכל אחד מהמועמדים וראשי הערים המכהנים להציג תכנית עבודה כוללת ארוכת טווח לשילוב והכלה, כמו גם פיתוח ומתן שירותים נדרשים עבור אנשים עם מוגבלות בקהילה.

"אלו"ט מדגישה כי יש לפעול למען איוש משרת גורם רשותי מתכלל שיהיה מופקד על טיפול אנשים עם מוגבלות ולקדם מתן מענה ושירותים בקהילה כך שאף פעוט לא יצטרך לנסוע למעון היום שלו מרחק של 70(!) ק"מ. בנוסף, יש לקדם מהלך של פניה אקטיבית של משרדי הרווחה הרשותיים לכלל קהילת האנשים המוגבלויות ברשות, להבדיל מהמצב עליו מצביע דוח מבקר המדינה כיום, לפיו השירות ניתן בעקבות פניות של האנשים והמשפחות עצמם. 

"לאור דברים אלה ולאור קצב האבחון ההולך וגדל של אנשים עם אוטיזם, אלו"ט תשמח לסייע לכל אחת מהרשויות ולספק להם את דו"ח תמונת המצב של האוטיזם כך שיוכלו לבנות תוכנית כוללת ואפקטיבית למתן השירותים הנחוצים וקריטיים עבור תושביהם".