דוח מבקר המדינה, מתניהו אנגלמן, על תוכנית ההבראה פורסם היום (שלישי), וחשף כי 71 רשויות מקומיות פעלו בשנים 2020-2011 במסגרת תוכנית הבראה. במועד תחילת הביקורת של משרד מבקר המדינה, פעלו 33 רשויות במסגרת תוכנית הבראה. מבקר המדינה, מתניהו אנגלמן ציין כי 79% מהרשויות שפועלות במסגרת תוכנית הבראה הן רשויות מהמגזר הערבי.

עוד עולה מהביקורת, כי שיעור גביית הארנונה של הרשויות שנבדקו בשנים 2020-2011 עומד על 26%-3% בלבד.

הרשויות המקומיות בוסתאן אל-מרג', בית אריה, ג'יסר א-זרקא וסאג'ור לא עמדו ב-84 מתוך 186 מהדרישות שנקבעו להן באבני הדרך וביעדים הנוספים שהוגדרו להן במסגרת 13 תוכניות ההבראה, וכתוצאה מכך הן לא קיבלו הלוואות שנדרשו להבראתן ומענקים בהיקף של כ-27 מיליון ש"ח מתוך סך של כ-145 מיליון ש"ח שהוקצו לתוכניות ההבראה.

חיובי הארנונה בגין נכסים שאינם למגורים של המועצות המקומיות בית אריה, ג'יסר א-זרקא וסאג'ור והמועצה האזורית בוסתאן אל-מרג' בשנת 2020, היו חלק קטן יחסית מכלל חיובי הארנונה שלהן (3% - 8%) לעומת הממוצע הארצי (49%),הכישלון רב השנים בתוכניות ההבראה מחדד את הצורך בבחינה יסודית של מתכונתן הנוכחית. מהביקורת עולה עוד, כי למעלה מ-100 רשויות מקומיות ביקשו העלאה חריגה של ארנונה.

המבקר אנגלמן מדגיש כי על הרשויות המקומיות להגדיל את שיעורי הגבייה הנמוכים של הארנונה (תשלומים שוטפים וחובות), בייחוד המועצה המקומית ג'יסר א-זרקא (35%) והמועצה המקומית סאג'ור (28%); לערוך סקרי נכסים במועד ולעמוד בכל היעדים שנקבעו להןבתוכניות ההבראה. 

עוד עולה מדו"ח הביקורת, כי ל-23% מהרשויות המקומיות בישראל יש נכסים מניבים, אך שבע מתוך שמונה הרשויות שנבדקו לא הכינו תוכניות לניהול הנכסים שברשותן. כך עולה מדו"ח מבקר המדינה על ניהול נכסי מקרקעין בידי הרשויות המקומיות.