משרד הפנים לא עשה ביקורת מעקב משנת 2018 על ההתקשרויות של הרשויות המקומיות עם יועצים חיצוניים, לא בדק אם הרשויות פועלות כנדרש ואף לא נקבעה הוראה בכל הקשור להתקשרות עם יועצים חיצוניים.

מבקר המדינה מציין, כוח רשויות מקומיות נוהגות להתקשר בפטור ממכרז עם יועצים לסיוע בביצוע תפקידיהן (יועצים חיצוניים). היועצים מספקים לרשויות שירותי ייעוץ במגוון רב של תחומים, ובהם אדריכלות, הנדסה, ייעוץ ארגוני, יחסי ציבור, ראיית חשבון וייעוץ כלכלי.

בביקורת נטען, כי המועצה האזורית באר טובייה שילמה ליועצים בשנים 2021-2019 כ-9.51 מיליון שקל, בעוד עיריית הרצלייה שילמה ליועצים שעימם התקשרה בתקופה האמורה סכום של כ-2.68 מיליוני שקלים. 

בדוח הביקורת הקודם נמצא כי הרשויות המקומיות שנבדקו התקשרו עם יועצים חיצוניים בסכומים ניכרים שלא בהתאם לכללי המינהל התקין ובהליכים שאינם שקופים ואינם שוויוניים. 

ממצאי ביקורת המעקב העלו כי חלק מהליקויים מהדו"ח הקודם תוקנו, חלקם תוקנו חלקית וחלקם לא תוקנו.

משרד הפנים תיקן את הליקוי בדבר סיום גיבוש הנוהל להסדרת התקשרויות של הרשויות עם יועצים בפטור ממכרז. עם זאת, נמצא כי המשרד לא קבע מנגנון פיקוח ובקרה על התנהלות הרשויות בכל הנוגע להתקשרויותיהן עם יועצים חיצוניים. 

מבקר המדינה מתריע, כי משרד הפנים לא קבע עבור הרשויות המקומיות הוראה בכל הקשור לתעריפי התקשרות עם יועצים חיצוניים, ולא הנחה אותן להתבסס על הוראת תכ"ם (תקנות כספים ומשק) שפרסם אגף החשב הכללי במשרד האוצר (חשכ"ל) לשימוש משרדי הממשלה על תעריפי ההתקשרות עם נותני שירותים חיצוניים ועובדי קבלן.

המבקר אנגלמן ממליץ כי משרד הפנים והרשויות המקומיות יקימו מנגנוני פיקוח ובקרה על התקשרויות עם יועצים חיצונים.