משרד העבודה פרסם היום (רביעי) את דוח שוק העבודה בישראל לשנת 2022. מהדוח עולה כי המשק שב למצבו כפי שהיה לפני משבר הקורונה. שיעור התעסוקה בגילי העבודה העיקריים אף גבוה ממה שהיה לפני משבר הקורונה, וגבוה גם בהשוואה היסטורית. 

בשנה האחרונה גם השכר חזר לתוואי הרגיל שהתקיים בעשור שלפני המגיפה, אך באופן שונה בין ענפים, בין השאר בגלל האינפלציה. השכר הריאלי ירד ב־10% דווקא בענפים עם שכר נמוך, ועלה ב־2% בענפים עם שכר גבוה. פערי השכר בין הענפים מתרחבים ובסוף 2022 השתכרו בענפי השכר הגבוה שכר ממוצע הגבוה פי 4.6 מהשכר הממוצע בענפי השכר הנמוך.

במשרד העבודה מציינים עם זאת כי הסיבה העיקרית לכך ששיעור התעסוקה בגילי 25־66 עלה היא בעיקר הזדקנות האוכלוסייה. העלייה בשיעור התעסוקה בגילים אלה לא הייתה אחידה על פני קבוצות האוכלוסייה, אך מלבד הקבוצה של גברים יהודים לא־חרדים, שבה שיעור התעסוקה גבוה מאוד, בכולן היה שיעור התעסוקה בסוף 2022 גבוה מכפי שהיה ב־2019. בולטת העלייה המתמשכת בשיעורי התעסוקה של נשים חרדיות וערביות. אומנם שיעור תעסוקת ערביות עדיין נמוך, אך יש מגמת עלייה כמעט בכל הגילים המלווה במגמת עלייה בהשכלה. 

בעקבות המעברים בין הענפים, מחפשי עבודה נדרשו להשקיע זמן רב יותר ברכישת מיומנויות וכישורים רלוונטיים, ושיעור המשרות הפנויות היה גבוה יותר. עם הענפים שהתרחבו נמנים למשל ענף הבריאות, ההייטק וענף הבינוי. עם הענפים שהתכווצו מאז פרוץ מגיפת הקורונה נמנים ענף שירותי אירוח ואוכל, ענף אומנויות, בידור ופנאי וענף שירותי ניהול ותמיכה. 

עם זאת, מסוף 2022 שיעור המשרות בהייטק נמצא בירידה והיום הוא נמוך מרמתו ב־2019. 12.4% מהמועסקים בגילי 25־50 הם עצמאים, אבל מבין העובדים העצמאים, כ־40% משלבים בין עבודה שכירה ועצמאית ושיעור ה"משלבים" מקרב השכירים נמצא במגמת עלייה כבר שני עשורים. 

הדוח מוצא כי שיעור העובדים מהפריפריה אשר משלבים בעבודתם עבודה מהבית עומד על 9% בלבד, נמוך בצורה משמעותית ממקביליהם מאזור המרכז, שכ־24% מהם עובדים מהבית. ניתן לייחס חלק מהפער הזה לעובדה שמקצועות שבהם קיים פוטנציאל גבוה יותר של עבודה מהבית פחות נפוצים בפריפריה. גם מבין עובדים בעלי משלחי יד דומים, עבודה מהבית פחות נפוצה בפריפריה, למרות הפוטנציאל שיש לעבודה מהבית להרחיב את אפשרויות התעסוקה.