"שווה פיתוח" הוא מיזם משותף של "ג'וינט - ישראל מעבר למגבלות", הקרן למפעלים מיוחדים של הביטוח הלאומי וציונות 2000, המלווה עסקים בפיתוח והתאמת מוצרים ושירותים לפלח השוק של אנשים עם מוגבלות.

זוהי שנת הפעילות השלישית של המיזם, המעלה מודעות לצורכי האוכלוסייה מחד ולהזדמנויות העסקיות הקיימות בפנייה אליה מאידך. אתמול נערך בבית יהושע הכנס השנתי של המיזם, שבמסגרתו נפגשו בכירים מהעולם העסקי על מנת לבדוק כיצד ניתן ליצור מוצרים מותאמים עבור לקוחות עם מוגבלות. בכנס נחשף מחקר כלכלי ראשון מסוגו בישראל, שנערך על ידי פירמת BDO בהובלת הכלכלן הראשי שלה חן הרצוג, שבדק את כוח הקנייה של משקי בית אשר בהם לפחות אדם אחד עם מוגבלות.

בשנת 2022 היו בישראל כ־400 אלף משקי בית כאלו, שמהווים כ־13.9% מכלל משקי הבית. היקף ההוצאות שלהם הינו כ־61 מיליארד שקל בשנה, וכוח הקנייה של אנשים עם מוגבלות דומה לכוח הקנייה של יתר משקי הבית, אולם חלוקת ההוצאות שונה.

אנשים עם מוגבלות מוציאים על בריאות בממוצע כ־45% יותר, ועל אחזקת הדירה ומשק הבית כ־15% יותר מכלל משקי הבית. לעומת זאת, הם מוציאים פחות על דיור (27% פחות), תיירות (24.5% פחות), חינוך, תרבות ובידור (19% פחות) - בין היתר, בגלל אי־נגישותם.

עורך המחקר חן הרצוג אומר: "מבחינה כלכלית, האוכלוסייה של אנשים עם מוגבלות מהווה מרכיב משמעותי בכלכלה שלא ניתן להתעלם ממנו - כל משק בית שביעי בישראל".

אפרת שטרן, מנכ"לית "ג'וינט-ישראל מעבר למגבלות" אומרת: "קידום חיים עצמאיים לאנשים עם מוגבלות עוברת בפיתוח מרחב צרכני נגיש לכולם, מוצרים ושירותים מותאמים לפלח השוק הגדול הזה. קידום המהלך והסוגייה לסדר היום יש בו כדי ליצור אפקט חיובי בעבור כלל החברה, ציבור האנשים עם מוגבלויות, העסקים והכלכלה הישראלית בכלל". שרי נוריאל מנכ"לית "ציונות 2000" מוסיפה: "יותר ויותר חברות מבינות כי בהתאמה של מוצרים ושירותים, ניתן להרחיב את מגוון הלקוחות וליצור מרחב צרכני מגוון יותר".

מורן מזרחי, מנהלת אגף קרנות בביטוח הלאומי, אומרת: "הביטוח הלאומי רואה ערך עליון בקידום שוויון הזדמנויות לאנשים עם מוגבלות. מעבר למתן הקצבאות, המהוות כ- 25% מההכנסות של משקי הבית שבהם אנשים עם מוגבלות, הביטוח הלאומי רואה ערך בפיתוח מיזמים המובילים לשילוב מלא של אנשים עם מוגבלויות בכל מעגלי החיים, ובכלל זה הפיכת המרחב הצרכני למותאם ושוויוני יותר עבור אנשים עם מוגבלויות ובכלל, כסטנדרט למשק בישראל ולמדינות נוספות. תהליכי שינוי אלו מחוללים השפעה חיובית ארוכת טווח על כל שרשרת הערך בעסקים ובחברה לעתיד חברתי טוב יותר".