מי שמחפש דוגמא לדו קיום ושיוון בתנאי העבודה והשכר, יכול למצוא דוגמא מצוינת בענף הבניין. בענף הזה עובדים זה לצד זה ישראלים, חיילים משוחררים, חרדים ודתיים, ערבים תושבי מדינת ישראל, עובדים פלסטינאים ועובדים זרים. 

ברוח זה נערך השבוע ברהט יום פתוח של "האקדמיה למקצועות הבנייה" ובו השתתפו עשרות ערבים ישראליים ובדואים שבאו לשמוע ולהתעניין באפשרות ללמוד את המקצוע שכבר מזמן אינו רק בטון ובלוקים, אלא עשרות נושאים נוספים הנושקים להייטק. המפגש ברהט היה מפגש נוסף של בימים הפתוחים של מגמת המיעוטים אותה מובילה רשת יוניטק ובהם הוסברו היתרונות הרבים במקצוע.

האקדמיה למקצועות הבניה נוסדה לפני למעלה משנה על ידי ראול סרוגו נשיא התאחדות בוני הארץ, יצחק מויאל, יו"ר הסתדרות עובדי הבניין והתעשיות הנילוות וערן סיב יו"ר התאחדות קבלני השיפוצים. הקרן מנוהלות על ידי דוד יהלומי, מנכ"ל הקרן לעידוד ופיתוח ענף הבניה בישראל ואת האקדמיה מנהל חגי רזניק, מנכ"ל משרד הבינוי והשיכון לשעבר. רזניק הסביר בכנס ברהט על היתרונות הרבים במקצוע, בו ניתן להתקדם במהירות, כאשר הוותק במעבר בין האתרים השונים מוכר לצורכי השכר והתנאים הסוציאליים והמשכורות הן מהגבוהות במשק.

יצחק מויאל (צילום: יחצ)
יצחק מויאל (צילום: יחצ)

היום הפתוח ברהט הוא עוד אחד מסדרת הימים הפתוחים שמקיימת האקדמיה, לאוכלוסיות השונות, ביניהם חיילים משוחררים, חרדים, אנשים עם מוגבלות ועוד. קורס ההכשרה עצמו אמור להתחיל בשבועות הקרובים ובסיומו ישתלבו הבוגרים באתרי הבנייה השונים בעידוד הקבלנים. עד כה הוכשרו מאות עובדים על ידי האקדמיה, ביניהם כאמור, קורסים בולטים לחרדים שנחלו הצלחה גדולה, ובקרוב גם יחל קורס ייחודי מסוגו בעולם לדיירי רחוב.

נשיא התאחדות הקבלנים ובוני הארץ, ראול סרוגו: "באמצעות האקדמיה בקרן אנחנו נמצאים בתחילתו של מימוש החזון של הכשרת מאות אלפי עובדים מקצועיים מהמעלה הראשונה בענף הבניה והתשתיות בישראל. כולם ייהנו מכך. גם הכלכלה הישראלית וגם רוכשי הדירות".

ראול סרוגו (צילום: יחצ)
ראול סרוגו (צילום: יחצ)

יצחק מויאל, יו"ר הסתדרות עובדי הבניין והתעשיות הנילוות: "בענף חסרים יותר מ-25 אלף עובדים וכ-3,000 מנהלי עבודה. זהו קטר הצמיחה השני בטיבו במשק שעובד 24 שעות ביממה 365 יום בשנה. הממשלה חייבת לתת כתף ולהעלות משמעותית את תקציב ההכשרות".

דוד יהלומי, מנכ"ל הקרן לעידוד ופיתוח הבנייה בישראל: "האקדמיה, שהוקמה על פי החזון של נשיא הקרן, ראול סרוגו, חרטה על דגלה לתת מענה למחסור העצום בידיים עובדות בענף הבניין והשיפוצים, תוך מתן דגש מיוחד על אוכלוסיות המודרות ממעגל העבודה כגון חרדים, בני מיעוטים, אוכלוסיות רווחה ופצועי צה"ל". 

דוד יהלומי (צילום: מנכ''ל הקרן לעידוד ופיתוח הבנייה בישראל)
דוד יהלומי (צילום: מנכ''ל הקרן לעידוד ופיתוח הבנייה בישראל)

רזניק מסכם: "כל כיתה שנפתחת מצפון ועד דרום נותנת תקווה שאפשר לעשות כאן שינוי אדיר בענף, תוך דאגה אמיתית לאוכלוסיות בכלל ושקופות ומודרות בפרט".