משרד הרווחה והביטחון החברתי מפעיל בקיץ את התוכנית ״נופשונים״ לילדים עם מוגבלות, בבתי הארחה בטבע, ומציעה לילדים ליהנות מהעשרה מגוונת בתנאי נופש. במקביל היא מאפשרת להורים לקחת הפסקה משגרת היומיום המורכבת ומהטיפול המאומץ בילדים, שחלקם סיעודיים.

התוכנית פועלת במהלך כל השנה, אולם בתקופת הקיץ, כאשר הצורך של בני המשפחה בהפוגה גדל, ניתנים מענים נוספים במסגרת התוכנית, שמנוהלת במבנים קבועים המנוהלים על ידי עמותות שונות.

ישראל פרומר, אב לארבעה ילדים, שמע לראשונה על התוכנית לפני מספר שנים. שניים מילדיו הם בעלי מוגבלות שכלית התפתחותית. בנו בן ה־13 הוא משתתף קבוע בתוכנית, ובתו בת השנתיים לוקחת גם כן חלק לעתים בפעילויות.

לישראל וברכי, אשתו, יש עוד שני ילדים בבית, והתוכנית מאפשרת להורים להעניק תשומת לב גם לילדיהם הנוספים: "אחד הדברים שלמדתי על עצמי כהורה מאז שהכרתי את 'נופשונים', זה שיש המון עזרה שניתן לקבל, וההורים לא מספיק מודעים אליה", אומר פרומר.

לדבריו, "למרות חשש ההורים להפקיד את הילד שלהם בידי אחרים, צריך לדעת שהילדים נמצאים בידיים טובות, ושהנופשון תורם לשבירת השגרה לילדים וגם ליתר בני המשפחה".

דניאל כץ, ראש אגף בכיר קהילה במשרד הרווחה, מוסיף כי "הרעיון שעומד מאחורי הנופשונים לילדים ובוגרים עם מוגבלות מגיע ממודל חשיבה הוליסטית שמסתכלת גם על הפרט וגם על בני משפחתו, שזקוקים גם הם להפוגה מהטיפול והליווי האינטנסיבי. "בזכות הנופשונים, זוכים 3,000 ילדים ובגירים עם מוגבלות ובני משפחותיהם ל־15 אפשרויות ללינה בנופשון, כשבני המשפחה המטפלים מקבלים זמן להקדיש גם ליתר בני הבית".