בניגוד לתלמידים ולמורים במערכת החינוך שלפני שבועיים יצאו לחופש הגדול, בכפרי הנוער בארץ העסקים ממשיכים כרגיל. כדי להבטיח את ביטחון התלמידות והתלמידים, צוות כפר הנוער הדתי הודיות ליד טבריה גוייס על מנת לקיים ביקורי בית לאורך כל החופשה. בהנהלת הכפר מדגישים כי כל חניך וחניכה זוכים במהלך החופשה לשני ביקורי בית של צוות הכפר, במסגרתם המדריכים ממשיכים להעניק לחניכים ליווי  שכולל שיחות אישיות והכלת הקשיים, הענקת אוזן קשבת, גם לחוויות הפחות נעימות ודואגים למתן מענה יעיל ואיכותי לבעיות.

בין היתר, אנשי הכפר מפקחים על עבודת התלמידים הצעירים במהלך החופש, זאת על מנת לוודא שלא ינוצלו או יעבדו שלא כחוק ובתנאים לא ראויים. צוות הכפר מלווה את התלמידים ומסייע להם לשמור על זכויותיהם ואף להעמיד לרשותם במידת הצורך ייעוץ משפטי מוסמך. 

"אנו עדים בשנים האחרונות לתופעה של ניצול מצד מעסיקים שמעסיקים בתקופת החופש נערות ונערים ללא תנאי העסקה בסיסיים", מציין מנכ"ל כפר הנוער הודיות אלי שטיין. "לאורך השנים נתקלנו בתופעות בהן התלמידים שלנו חוו מקרים של הלנת שכר, תשלום משכורות מתחת לחוק שכר מינימום, משמרות מסביב לשעון ללא הפסקות וללא זכויות סוציאליות בסיסיות כמו ביטוח לאומי ואחרות.

צריך להבין שמדובר פעמים רבות בחבר'ה עם מעטפת תמיכה רופפת או שכלל אינה קיימת, כאשר מלבד הצוות שלנו בכפר אין לאותם ילדים דמות בוגרת שתלווה את הנער, תהיה ערה למתרחש ותפקח עין לזהות עוולות. מצבים אלה לא מתרחשים חלילה כתוצאה מחוסר עניין או דאגה מצד ההורים, אלא מפאת חוסר במשאבי זמן ופניות בשל הצורך לעסוק בהישרדות כלכלית וקיומית".

"במקרים רבים התלמידים רואים בנו כסמכות ההורית העיקרית בפועל, כפי שאנו רואים את חניכי הכפר כילדינו ממש, לכן חשוב לנו שיידעו שאנו כאן עבורם, גם מחוץ לכותלי הכפר, משמשים עבורם משענת ביטחון גם בתקופת החופש. ואנו רואים בליווי הזה את אחת מאבני הייסוד של הכפר כמשפחה".

בתוך כך, חלק מחניכי הכפר, שמגיעים ממשפחות בעלות מורכבויות ואתגרים חריגים, נשארים בכפר הנוער הודיות לאורך כל החופש הגדול, כאשר הכפר למעשה משמש עבורם כבית יחידי. הכפר מעניק לתלמידים הללו מגוון של אפשרויות תעסוקה ומגוון עבודות, בשכר מלא ובתנאי תשלום על-פי חוק. 

שטיין מבקש להדגיש כי מעבר לערך המוסף שקיים בהימצאות החניכים שזקוקים לכך לאורך החופשה, הוא מאמין שהמעטפת שמעניק כפר הנוער לתלמידים מחזקת אצלם את תחושת המסוגלות והערך העצמי. "בכך שאנחנו מאפשרים מענה לאותם בנות ובני נוער נהדרים, אנו מבקשים לגלם את הפסוק 'וחי אחיך עמך'. כל המערך הזה ממשיך לצד מצוקתם האמיתית של כפרי הנוער שעולה מן השטח מעבר לשכרם הזעום של הצוות בפנימייה".

מנכ"ל הכפר אלי שטיין מביע דאגה גדולה מהירידה הריאלית המתמשכת בתקציב כפרי הנוער. "מחיר החשמל זינק בצורה חדה, מחירי המזון מטפסים ללא הרף ובעצם אנו רואים עליית מחירים בכל תחום", אומר שטיין. "המחירים מזנקים אך התקציב נשאר זהה ובכך מגלם בפועל ירידה ריאלית משמעותית בתקציב הכפר, כשבמקום לעסוק בפתיחת שנת הלימודים החדשה אנו עוסקים בהישרדות כלכלית.

לעצרנו אנחנו נדרשים לבחון כל העת מהיכן ניתן לקצץ, אם בכלל, על מנת לתת לנערים שלנו את תחושת הבית, המזון הבריא, ולמלא אחר כל צרכיהם. מצער לומר זאת אך ההתלבטות היא קשה וכואבת בכל פעם מחדש. חרף הקשיים והתסכול שאנו חשים מול קברניטי האוצר והרשויות הרלוונטיות, אנו חדורי שליחות לבצע את משימת הקודש אליה נקראנו. האלטרנטיבה פשוט גרועה מדי".