סקר חדש של עמותת "אור ירוק" שנערך באזור הדרום מעלה תמונה חמורה אודות נהיגת השליחים. מהסקר עולה עוד כי 44% מהמשיבים באזור באר שבע והדרום טענו שראו תאונה או מקרה של כמעט תאונה בשנה האחרונה, כאשר 10% מהמשיבים טענו כי הם או מישהו שהם מכירים נפגע בתאונה עם שליח.

76% מהנשאלים באזור הדרום טענו כי ראו שליח משתמש בטלפון הסלולארי בזמן נהיגה בשנה האחרונה, 78% מהנשאלים באזור הדרום טענו כי ראו שליח נוסע על גבי המדרכה בשנה האחרונה, 48% מהנשאלים באזור הדרום טענו כי ראו שליח עובר באור אדום בשנה האחרונה, 97% מהנשאלים באזור הדרום טענו כי ראו שליח משתחל בין כלי רכב בשנה האחרונה, 88% מהנשאלים באזור הדרום טענו כי ראו שליח מבצע עבירת תנועה בשנה האחרונה, 90% מהנשאלים באזור הדרום טענו כי ראו שליח נוהג באופן פראי בשנה האחרונה.

89% מהנשאלים באזור הדרום טענו כי ראו שליח נוהג במהירות מופרזת או כזו שאיננה תואמת באזור הדרום את תנאי הדרך בשנה האחרונה 92% מהנשאלים באזור הדרום טענו כי ראו עוקף בצורה מסוכנת בשנה האחרונה. בנוסף, רוב גדול מהמשיבים (83%) סבורים שהמדינה צריכה לפקח באופן הדוק יותר על אופן נהיגת השליחים.

עוד עולה מהסקר כי רוב מוחלט מהמשיבים (82%) סבורים שחברות השליחויות צריכות לדאוג להכשרת השליחים לנהיגה בטוחה. רוב מוחלט מהמשיבים (89%) סבורים גם שחברות השליחויות צריכות להיות אחראיות על בטיחות כלי הרכב של השליחים. בנוסף, רוב גדול מהמשיבים (80%) סבורים שהמדינה צריכה לפקח באופן הדוק יותר על אופן נהיגת השליחים.

ב-4 במאי 2023, פנה עו"ד יניב יעקב מנכ"ל עמותת אור ירוק אל שרת התחבורה והבטיחות בדרכים מירי רגב בדרישה לפעול להסדרת תחום השליחויות כדי לצמצם את מספר הנפגעים וזאת לנוכח מספרם הגובה של רוכבי האופנועים והקטנועים ההרוגים בתאונות דרכים. "אחת מקבוצות הסיכון המרכזיות בתוך קבוצת רוכבי הכלים הדו-גלגליים היא אוכלוסיית השליחים, מעצם היותם בסיכון מוגבר עקב כמות נסיעות גבוהה ונהיגה בתנאי לחץ הנובעים ממודל העסקתם", כותב יעקב. "לדאבוני הרב, חברות שליחויות מרכזיות במדינת ישראל מעסיקות שליחים, שהם עובדיהם המרכזיים, במודל מסכן חיים זה. מתוך כך אנו עדים לרכיבה עבריינית בקרב שליחים המסכנים את עצמם ואת כלל משתמשי הדרך".

מנכ"ל עמותת אור ירוק מבקש לפעול להסדרת התחום ומודל ההעסקה: "אני קורא לך לפעול למען הסדרת מודל העסקת השליחים ולוודא שיקבלו את המעטפת הבטיחותית לה הם זקוקים בכדי לשמור על חיי אזרחי מדינת ישראל. על מעטפת בטיחות לכלול הכשרות בטיחות, פיקוח על תקינות כלי הרכב ומתן תגמול בשיטה שאינה מעודדת נהיגה מסוכנת המסכנת הן את הרוכבים ואת כל כלל משתמשי הדרך".

מחקרים מצאו כי שליחים העובדים כ"עצמאיים" (gig economy) מתמודדים עם שילוב חמור של גורמים מסכנים על הכביש, ביניהם הכשרה לקויה, מעמד עצמאי (נמדדים על פי תפוקה ולא באופן שעתי/שכיר), מודל תשלום שלעיתים גורם לנהגים לעבוד בעת מחלה ולנהוג באופן מסוכן ובניגוד לחוקי התנועה בכדי להגיע מהר ליעדם; היעדר פיקוח על בטיחות הרכב או מצבו והיעדר ציוד מגן.

מחקר שנערך בשנת 2022 והתמקד בשליחים "עצמאיים" המובילים מזון חם ומתניידים באמצעות אופנוע מצא קבוצה זו היא בעלת הסבירות הגבוהה ביותר להשתמש בטלפון הנייד בזמן נהיגה ומעבר לכך הפרו חוקי תנועה נוספים כמו נהיגה במהירות מופרזת וחציית צומת באור אדום. המחקר הראה כי קבוצת השליחים "העצמאיים" הם בעלי מספר נקודות ענישה גבוה יותר בהשוואה לרוכבים שכירים. אותה קבוצת שליחי מזון חם התגלתה כבעלת סיכוי גבוה יותר לקבלת תמריץ לרכיבה בתנאים מסוכנים ונשיאת מטענים לא יציבים, בנוסף לסבירות הגבוהה למעורבות בתאונות דרכים עם נזק לרכוש ונפגעים.

עו"ד יניב יעקב מנכ"ל עמותת אור ירוק: "שיטת ההעסקה של השליחים, בה אין למעסיק כל אחריות על בטיחותם ואופן נהיגתם בכביש גורמת להם לבצע עבירות תנועה שמסכנות אותם וגם את שאר משתמשי דרך. הציבור מביע חוסר שביעות רצון מנהיגת השליחים. מעבר לכך, הציבור רואה בהם מטרד אשר פוגע בתחושת הביטחון  האישי. במשרד התחבורה והבטיחות בדרכים לא יכולים להמשיך לשבת על הגדר כאילו התופעה הנרחבת הזו לא נוגעת להם. הציבור דורש מחברות השליחויות לקחת אחריות גם על השליחים וגם על הכלים שלהם וכמו כן דורש גם ממשרד התחבורה והבטיחות בדרכים לפקח באופן הדוק גם על אותן חברות שמרוויחות מכך סכומי כסף גדולים. עליהן להחזיר חלק מהרווחים לטובת הבטיחות בדרכים".

 המחקר בוצע בתחילת חודש מאי 2023 כסקר אינטרנטי באמצעות פאנל קבוע רב משתתפים בקרב 507 משיבים בגילאי 18 ומעלה יהודים וערבים המהווים מדגם מייצג של האוכלוסייה בישראל. טעות הדגימה ביחס לאומדנים השונים היא 4.4%.