את מצבם הקשה של הצעירים בחברה הערבית בישראל היטיב לתאר דוח מבקר המדינה ממאי האחרון, שעל פיו שיעור חסרי המעש בקרבם (שאינם לומדים, עובדים או נמצאים בהכשרה) עומד על לא פחות מ־29%, פי שניים מהממוצע במדינות המפותחות, אבל יש גם נקודות אור משמעותיות - החודש סיימו למעלה מ־600 צעירים מהחברה הערבית והבדואית את תוכניות "שנת המעבר" של אג'יק – מכון הנגב, בטקסים חגיגיים ברהט, בכפר קאסם וברחבי הארץ, והם ישתלבו כבר בשנה הקרובה בתעסוקה ובאקדמיה.

מטרת התוכנית היא לסייע לצעירים אלה להשתלב במקצועות העזר הרפואי, החינוך וה־STEM (מתמטיקה, הנדסה וטכנולוגיה), ובמהלך השנה הם למדו ושיפרו את כישוריהם באנגלית, מתמטיקה ועברית, וגם התנדבו בקהילה ובבתי ספר ברחבי הארץ. כ־80% מהצעירים כבר נרשמו ללימודים אקדמיים או למכינה קדם־אקדמית לשנת הלימודים הקרובה. בעוד אחוזי ההשתלבות של הצעירים הערבים נע בין 37% בשוק העבודה ו־55% באקדמיה – בוגרי תוכניות "שנת המעבר" משתלבים ב־85% בשוק העבודה ומעל ל־75% משתלבים באקדמיה.

אסמאא אבו ג'אמע, מנהלת תוכנית "שנת המעבר" בדרום, מספרת: "השנה הייתה מאוד מאתגרת מבחינת כל מה שקרה מסביב, אבל הם מאוד קשובים לעצמם ויש להם מודעות עצמית יותר גבוהה משנים קודמות. הם רוצים להשתלב בחברה הישראלית, ולהכיר את השונה".

כומר אבו גולין, בן 19 מתל שבע, מספר: "לא היה לי עתיד. ההורים שלי לא למדו אבל הם תמכו. לא היה קל בתוכנית, לפני שנה לא ידעתי לדבר עברית, אבל לא ויתרו לי והאמינו בי".   ג'מילה בדיר, מנהלת התוכנית בכפר קאסם,: "אלו צעירים מוכשרים במיוחד שבאמת יכולים להוביל לשינוי משמעותי בחברה".