הזדקנות האוכלוסייה היא אחד האתגרים האסטרטגיים של ישראל - עד 2035 יחיו בישראל 1.6 מיליון אזרחים ותיקים, כשהיום מספרם עומד על פחות מ־1.2 מיליון. ההזדקנות והשינויים באיכות חייהם של המבוגרים מגדילים את הביקוש העולמי לפתרונות חדשניים ייעודיים לאוכלוסייה המבוגרת. תעשיית ה־AgeTech, אשר מתמקדת ביצירת פתרונות טכנולוגיים חדשניים עבור צורכיהם של בני הגיל השלישי, נמצאת בתחילת דרכה בישראל, אולם לפי הערכות, התעשייה צפויה להגיע להיקפים של 2 טריליון דולר תוך מספר שנים.

לפני שבועיים התכנס אירוע מיוחד בשם AgeTech Innovation Marketplace בבית ארגון "שיתופים" במושב בית יהושע. מדובר בכינוס ראשון של קהילת חדשנות שזכתה לשם AgingIL בהובלת מטה קהילות החדשנות במשרד הכלכלה, ג'וינט־אשל וארגון "שיתופים" ובשותפות משרד הרווחה, משרד הבריאות, משרד החוסן הלאומי ורשות החדשנות. מדובר בקהילה של כ־200־250 יזמיות ויזמים עם תשוקה וכישרון לתת מענה טכנולוגי יצירתי לסוגיות שונות הקשורות לעולם הזקנה.

קהילת יזמים מכוונת להבטחת הזדקנות מיטבית (צילום: אושר בן שטרית)
קהילת יזמים מכוונת להבטחת הזדקנות מיטבית (צילום: אושר בן שטרית)

ההזדמנויות שנובעות מהביקוש העולמי, מהפוטנציאל הכלכלי המשמעותי ומהיכולת לייצר השפעה משמעותית על אוכלוסייה עצומה, הם שמושכים יזמים טכנולוגיים חדשים לתחום. האירוע הוקדש ליצירת שותפויות, להחלפת דעות ורעיונות ולחשיפה לחדשנות פורצת דרך. ארגון "שיתופים" הוביל את היוזמה ולוקחים בה חלק נציגי משרדי הממשלה ורשויות מקומיות, משקיעים, יזמים טכנולוגיים וחברתיים, מנהלי חדשנות בקופות החולים, בתי החולים ומרכזים גריאטריים, נציגי המגזר העסקי ועמותות לרווחת הזקנים – לראשונה קהילה שלמה לקידום הבטחת הזדקנות מיטבית בישראל.

מיכל תשובה, מנהלת היוזמה, מספרת: "קהילת AgingIL הוקמה במטרה לפתח אקו־סיסטם חדשני, שמקדם ומאיץ פיתוח מענים חדשניים ואפקטיביים לאתגרי ההזדקנות בישראל. אנחנו רואים במפגש הזדמנות לפתח תחום משמעותי, בעל פוטנציאל כלכלי וחשיבות חברתית". הקהילה פועלת במסגרת יוזמת "קולקטיב אימפקט" של ארגון "שיתופים" לשיפור איכות החיים וצמצום הבדידות של הזקנים בישראל, המבוססת על ההבנה כי הפתרון לבעיה חברתית מורכבת מחייב את רתימתם של כלל בעלי העניין.