הירבוע הגדול, שנחשב למכרסם נדיר בישראל, נצפה ביום שישי בבוקר באזור חצרים על ידי מידד גורן, מנהל מרכז צפרות רמת הנגב, שגם הצליח לתעד אותו.

"הירבוע הגדול היה עסוק בשיפוץ מחילתו. הוא הפתיע אותנו, ואנחנו הפתענו אותו. כשראה אותנו הוא חזר למחילה, וכל כמה שניות הציץ לעברנו. אחרי תיעוד מהיר הזדרזנו להסתלק על מנת שלא למשוך טורפים סקרנים למקום, וגם כדי לאפשר לו לסיים את המלאכה וללכת לישון". הסביר גורן.

הירבוע הגדול נמצא בסכנת הכחדה בישראל, אשר מהווה את גבול תפוצתו המזרחי. אוכלוסייתו נפגעה בעיקר על ידי צמצום ופגיעה בבית הגידול שלו, התרבות חתולים בסביבת יישובים ובסיסים ורעיית יתר, שפוגעת בהרכב המזון הטבעי לו.

בחודשים הקרובים ייפתח במרכז צפרות רמת הנגב שבמדרשת בן־גוריון בשדה בוקר פרויקט משותף של רשות הטבע והגנים והחברה להגנת הטבע שיספר, בין היתר, את סיפור המאבק לשמירה על בתי הגידול הטבעיים שחולק הירבוע הגדול עם שאר בעלי החיים המדבריים.

עמיר בלבן, מנהל תחום טבע עירוני בחברה להגנת הטבע, מוסיף כי הירבוע הגדול הוא אחד משני מיני הירבועים שיש בישראל. "הירבוע גדול אוהב קרקעות לס, ומצבו קשה בישראל כי קרקעות לס מנוצלות לעתים קרובות לחקלאות או לשטחי אש. לכן התצפית של מידד גורן נדירה ומרגשת, גם כי הם חיים בעיקר בלילה".

בלבן מסביר כי הירבועים הם עכברים מיוחדים, ובאנגלית הם נקראים Kangaroo Rats על שם הרגליים האחוריות המפותחות שלהם. יש להם זנב ארוך עם קישוט אחורי בצבע שחור־לבן, שמאפשר להם לעשות סיבובים במקום ממש מהר וליצור אפקט שמונע טריפה על ידי שועלים וחתולי בר. בנוסף, יש להם עיניים ענקיות כי הם חיים בלילה וגם אוזניים יוצאות דופן בגודלן, שמסייעות להם לשמוע מצוין וגם כאמצעי קירור.