מטר המטאורים שיבקר אותנו בסוף השבוע הקרוב ושיאו יהיה בלילה שבין שבת לראשון מכונה "מטר פרסאידים", והוא נחשב לאחד המרשימים ביופיו.

"מטאורים, או 'כוכבים נופלים' כפי שמכנים אותם פעמים רבות, הם למעשה גרגרי אבק כוכבים שנלכדו בכוח הכבידה של כדור הארץ החוצים את הרקיע במהירות של עשרות קילומטרים בשנייה ויוצרים מצג של כוכב שנופל, על אף שלא כך הדבר באמת", מסביר פרופ' דוד פונדק, אסטרונום חובב ומי שהקים ועמד בראש היחידה ללימודי פיזיקה במכללה האקדמית כנרת במשך שבע שנים.

"מה שיוצר את התופעה הזוהרת בשמי הלילה הוא למעשה ההתנגשות של אותם צבירי אבק המתנגשים בחלקיקי גז באטמוספירה. רובם כמובן נשרפים כליל עשרות קילומטרים לפני שהם מגיעים לקרקע, אך בודדים, בעיקר הגדולים יותר, 'שורדים' את הנפילה, ולהם אנו קוראים מטאוריטים", מסביר פרופ' פונדק. "למעשה, חלקיקי אבק כאלה נלכדים כל הזמן באטמוספירה של כדור הארץ, אך את רובם אנו לא מסוגלים לראות", אומר פרופ' פונדק, שבתחילת השנה חנך את הטלסקופ הרובוטי הראשון בארץ, שהוצב באקדמית כנרת ומופעל מרחוק על ידי אתר אינטרנט ייעודי, שדרכו ניתן להזמין תמונות ברזולוציה גבוהה במיוחד של גרמי השמים. לדבריו, "השנה צפויה ראות טובה במהלך מטר המטאורים. מומלץ לתפוס פיסה חשוכה ברחבי הארץ ולהינות מאחד המופעים המרהיבים של הטבע".

ואכן בניגוד לשנה שעברה, השנה אור הירח לא יפריע רוב הזמן ולא יאפיל על אור המטאורים. כמדי שנה, מצפי הכוכבים מקיימים מספר אירועים ברחבי הארץ שאליהם ניתן להגיע לכבוד מטר הפרסאידים, אבל אפשר ליהנות ממנו גם לבד. אל שיאו יגיע המטר בשעות המוקדמות של יום ראשון, 13 באוגוסט, אך גם בליל מוצ"ש ניתן יהיה ליהנות עם בין 60 ל־100 מטאורים בשעה. הדרך הטובה ביותר לצפות במטר היא כאשר נמצאים במקום שבו זיהום האור מזערי – מקום שבו אין תאורה מלאכותית. מומלץ להתרחק מהעיר ולצאת אל המדבר, שם השמיים פתוחים והאורות מעטים.