"בשבועות האחרונים קלטנו במקלט עוד עשרות חמורים, שחולצו מתנאי מחייה קשים וגם עשרות אתנות שהגיעו אלינו המליטו עירים. הגענו לקצה היכולת להמשיך לקלוט חמורים נוספים ואנו חייבים לגייס תרומות כדי להמשיך ולחלץ חמורים נוספים", אומרת שרון כהן, המייסדת והמנהלת של עמותת "להתחיל מחדש" – מקלט שיקומי לחמורים ומגוון בעלי חיים נוספים, שגם הפך בשנים האחרונות למרכז חינוך לדור הצעיר להגברת המודעות לשמירה על בעלי החיים בכלל והחמורים בפרט.

"פצצה מתקתקת": האזהרה הדרמטית של מבקר המדינה לאחר הפיצוץ בתע"ש
סוף עצוב: צעיר בן 18 אותר ללא רוח חיים במאגר ברמת הגולן
 
כ-600 חמורים שוהים כיום בחווה שבפאתי מושב חרות. החמורים חיים במחלקות בהתאם למצבם – חמורים הזקוקים לשיקום, חמורים נכים, חמורים מאוד מבוגרים ותינוקיה, בה שוהים עשרות עירים. "אנחנו מסרסים את החמורים הזכרים, אבל רוב האתונות שמגיעות אלינו הן בהריון והיו לנו המלטות רבות", מספרת כהן, שגדלה בגבעתיים והפכה את המבצע המתמשך והחובק עולם להצלת החמורים למפעל חיים.

"מגיעים אלינו לעיתים חמורים במצב קשה ואנחנו מחלצים ומשקמים כל חמור שניתן. הם מקבלים אצלנו חיים חדשים. כדי שנוכל לקלוט חמורים נוספים, העברנו בעבר במבצע הטסה מיוחד 368 חמורים לחוות לטנייר בדרום והעלות הכספית של הטיסות הייתה מאוד יקרה".

בחוות החמורים הפסטוראלית, פעילים מאות מתנדבים, בהם גם כאלו המגיעים מתל אביב ומקומות מרוחקים. "אני בוגרת תואר ראשון ועובדת, אבל להגיע לכאן פעם בשבוע זו זכות ותחושת סיפוק עצומה", סיפרה צעירה תל אביבית.

אבל כהן מתריעה כי ההוצאות הכספיות, שהן בעיקר למזון, מים, תרופות וחשמל, עלו משמעותית. "מיד חודש יש לנו הוצאה שוטפת של למעלה מחצי מיליון שקל. יש צורך לקלוט חמורים נוספים, אבל אנחנו מגיעים לקצה היכולת", היא אומרת – "אנחנו יוצאים במבצע התרמה וגיוס כספים למען אוכלוסיית החמורים, שמקבלים אצלנו מקלט חם ואוהב וקיבלו כאן חיים חדשים. גם קלטנו בעלי חיים נוספים הזקוקים לשיקום, בהם כ-70 סוסים וכ-200 חתולים. המאחד את כולנו הוא האהבה הגדולה לכלל בעלי החיים, אבל ללא גיוס תרומות, יהיה קשה לנו להמשיך את המשימה החשובה, שהפכה עבורי ועבור רבים כאן לדרך חיים".