כשמירי תמנו התעוררה באחד הלילות של אוקטובר 2018 לקולות האזעקה של צבע אדום ורצה למשוך את שלושת ילדיה ממיטותיהם, ידידיה בן העשר עדיין לא הבין שהחיים שלו ניצלו בנס. רק כשיצאו בני המשפחה מהממ"ד שאליו נמלטו באמצע הלילה וראו את הבית ההרוס שספג פגיעה ישירה של רקטה, הבינו כולם את גודל האסון שנמנע. 

בעקבות אותו לילה הצטרפו ידידיה ואחיו, נהוראי ויצחק למעגל התמיכה של הקרן לנפגעי טרור של הסוכנות היהודית. בין השאר, הם התחילו להשתתף בקייטנות המיוחדות של הקרן שמיועדות לילדים שחוו טרור ומתמודדים עם פוסט טראומה. השנה ידידיה בן ה 15 יסגור מעגל כשידריך בקייטנה בעצמו. הקייטנה שהחלה בימים אלה, מלווה ועוטפת ילדים מאזור הדרום, אשר מתמודדים עם טראומות דומות לשל ידידיה.
 
הקרן לנפגעי טרור של הסוכנות היהודית הוקמה לפני 20 שנה ביוזמת הקהילות היהודיות ברחבי העולם, המבקשות להביע כך סולידריות עם ישראל. הקרן מעניקה סיוע שיקומי למשפחות שנפגעו ישירות ע״י מעשי טרור - ספגו אבידות, אושפזו או שבתיהם ספגו פגיעה ישירה מירי הטילים על ישראל.

לדאבון לב, מאות משפחות מצטרפות מדי שנה למעגל הנתמכים של הקרן לנפגעי טרור של הסוכנות היהודית; הן זוכות לתמיכה בטיפולים המיועדים לתמוך מהידרותרפיה, רכיבה על סוסים, טיפול בעלי חיים, רפואה משלימה, חוגים והכשרות מיוחדות ועוד. לעתים דווקא פעילות פנאי כמו ספורט, שיעורי נגינה או אפילו מנוי לתיאטרון היא שעוזרת לנפגעים להתמודד עם הטראומה.

ידידיה תמנו מספר: ״הרגע בו יצאנו מהממד בלילה כשכל הבית קרס עלינו, חקוק לי בנשמה. אני זוכר את הטראומה כשהוציאו אותנו מהבית והסתכלתי אחורה וראיתי את גודל הזוועה. הלב רצה לבכות אבל משהו עצר בעדו והתפרקתי רק בבוקר כשהבנתי שאיבדתי הכל. התחלנו לבוא לקייטנות של הקרן לנפגעי טרור ובהתחלה לא הבנתי באיזה הקשר הגענו אבל לאורך הזמן הכרתי ילדים עם סיפורים דומים לשלי ומדריכים ממש טובים שידעו לתמוך בנו. היום כשאני מדריך בקייטנה ויושב לשיחות נפש עם ילדים אחרים אני גאה ללוות אותם ולגרום להם לצאת מהבית ולהנות. עבורי זאת סגירת מעגל מרגשת והסוכנות היהודית עושה עבורנו משהו ראוי להערכה".
 
מאות ילדים שחוו פגיעה פיזית או נפשית כתוצאה ממעשי טרור גם מצטרפים מדי שנה לקייטנות מיוחדות שהקרן מפעילה בחופשת חנוכה, בחופשת פסח ובחופש הגדול. בימים הקרובים כ- 200 ילדים ובני נוער מיישובי הדרום והעוטף בגילאי 6-16, ישתתפו בקייטנה שמותאמת במיוחד לצרכים שלהם, אשר מפעילה הקרן לנפגעי טרור של הסוכנות היהודית מתרומה של קרן היסוד. הם יבקרו במוזיאון, בבריכה ובפארק שעשועים כמו בכל קייטנה, אבל גם יקבלו כלים לחיזוק החוסן האישי שלהם ויזכו לבלות עם ילדים שמתמודדים עם קשיים דומים.

קייטנות מיוחדות שהקרן מפעילה בחופשת חנוכה, בחופשת פסח ובחופש הגדול (צילום: הסוכנות היהודית)
קייטנות מיוחדות שהקרן מפעילה בחופשת חנוכה, בחופשת פסח ובחופש הגדול (צילום: הסוכנות היהודית)

יו״ר הקרן לנפגעי טרור של הסוכנות היהודית איילת נחמיאס ורבין מציינת שהקרן סייעה מאז שהוקמה לכ-9,000 משפחות שנפגעו מטרור כלפי ישראל בהיקף של כ- 100 מיליון שקלים: ״הקרן של הסוכנות היהודית לא הייתה יכולה לפעול לטובת משפחות נפגעי הטרור ללא הסיוע המתחדש ואמונן של הקהילות בפדרציות בצפון אמריקה וקרן היסוד. גם השנה למרבה הצער, הקרן נדרשת לפעול כמעט מדי שבוע כדי לדאוג למענקי חירום למשפחות ובעיקר לטיפול השיקומי המתמשך שמלווה אותן בזכות הפעילות המשותפת לסוכנות היהודית ולקהילות.

אני זוכרת איפה בדיוק עמדתי בכנסת כששמעתי על גבורתה של מירי תמנו שלא רק הצילה את ילדיה אלא גם מנעה סבב הסלמה קשה בהרבה. אנחנו מרגישים שידידיה צמח איתנו וגדל לתפארת וגאים שיסגור את המעגל בקייטנה כמדריך עם הסיפור האישי שלו. הילדים הצעירים שיראו אותו ידעו שיש להם על מי להישען ויש אפשרות אמיתית להשתקם מהאירוע הקשה שחוו. אנחנו גאים כל שנה מחדש להציע את רשת הבטחון הזאת למשפחות בזכות הקהילות היהודיות״.

יו״ר הסוכנות היהודית, אלוף במיל. דורון אלמוג: ״הילדות והילדים שחיים בעוטף וביישובי הדרום מתמודדים עם מציאות חיים לא קלה. התמיכה של הקרן לנפגעי טרור של הסוכנות היהודית היא גם בעלת משמעות סמלית - להזכיר לילדי העוטף ולתושבים כולם שהם לא לבד. הסיפור של הנער ידידיה תמנו שהצליח להשתקם וכעת מלווה ילדים אחרים בקייטנה לנפגעי טרור של הסוכנות היהודית הוא דוגמה מרגשת לחוסן של תושבי הדרום ולאהבה ללא תנאי של יהודי התפוצות עם כל תושבי ישראל. הסוכנות היהודית תוסיף ותפעל באמצעות הקרן לנפגעי טרור לסייע לכל נפגע שזקוק לכך״.