קואליציית ארגוני פורום המאבק בעוני יוצאת למאבק ציבורי על רקע מדיניות הממשלה בנושא הביטחון התזונתי. עשרות מומחים ופעילים השתתפו בשבוע האחרון בכנס חירום, שבו התריעו המומחים כי הבשורה החשובה של תקצוב 400 מיליון שקל לנושא הביטחון התזונתי שהשיגה ש"ס, שבידיה משרדי הרווחה והפנים, "הוכתמה קשות בהטייה ובהתאמת התקציב לאוכלוסיות מקורבות". לטענתם, עשרות אלפי משפחות הנזקקות לסיוע נשארו בחוץ, בהן כ־50 אלף ילדים וכ־12 אלף ניצולי שואה.

הכנס נערך על רקע כוונת הממשלה לעקר את עצמאותה של המועצה לביטחון תזונתי, הגוף המקצועי המייעץ למשרד הרווחה שהצביע על האפליה בתקצוב, ולהכפיף אותה לרשות החדשה למאבק בעוני - שאמורה לפעול בכפוף לשר הרווחה. "השיקולים המוטים בתקצוב בולטים עוד יותר על רק הפסקת התקצוב של 6,000 משפחות בחודש האחרון במיזם לביטחון תזונתי", אומרים בפורום.

6,000 המשפחות המדוברות התווספו מלכתחילה בתחילת השנה באופן חלמאי וזמני לתוכנית הביטחון התזונתי בשל עודפי תקציב במשרד הרווחה. שר הרווחה יעקב מרגי מדגיש כי אין שום כוונה לבטל בחקיקת הקמת הרשות למאבק בעוני את עצמאות המועצה לביטחון תזונתי כגוף מייעץ לממשלה, אלא רק לשלב אותה בתוך הרשות החדשה.

אבל הארגונים לא מתרשמים בגלל הכוונה ליצור רשות שכפופה לדרג הפוליטי. אותו דרג פוליטי שמקדם את תוכנית תלושי המזון השנויה במחלוקת של יו"ר ש"ס ח"כ אריה דרעי באמצעות משרד הפנים בעיקר למשפחות ברוכות ילדים, שרובן חרדיות. המומחים צופים כי חלק משמעותי מהמשפחות המיועדות לסיוע לא יזכו בו בשל כך.

פרופ' רוני סטיאר, יו"ר המועצה הלאומית לביטחון תזונתי, אמר בכינוס הפורום: "אנחנו חייבים לוודא את עצמאותה של המועצה. התנאים לכך הם שהשר ישלח מכתב למועצה שעצמאותה לא תפגע, שהתקציב שלה יהיה עצמאי ובבסיס התקציב, שהעבודה של הרשות למאבק בעוני והמועצה יהיו בתיאום אבל המועצה לא תהיה כפופה לרשות, ושיוחזרו 6,000 המשפחות שנגרעו להענקת סיוע במזון".

ד"ר ישי מנוחין, מנהל תוכנית Mazon בישראל, הוסיף: "הקואליציה מוחקת הישגים חברתיים ומקדמת אתנן מפלגתי. קביעת קריטריונים מפלים לחלוקת כרטיסי מזון וקידום רשות למאבק בעוני שאינה עצמאית, משמעותם ריסוק נוסף של מדינת הרווחה וחזרה למודל של מדינת סעד, שבה הנתין יודע מי המפלגה שדואגת לו לקצבה ולמזון". אבי דבוש, מנכ"ל קול רבני לזכויות אדם, אומר: "אין משמעות למאבק על דמוקרטיה אם אנחנו מפקירים את החיים בעוני. לא נוותר על אף ילד, ניצול שואה ומשפחה, מכל צבע ולאום".