כבר יומיים שקרן אור, דוד חבר ושבעת ילדיהם הקטנים מתגוררים ברחוב - לאחר שפינו אותם מדירתם בקריית אונו. ״עד לפני יומיים גרנו בדיור הציבורי של עמידר. גם אני וגם בעלי לא יכולים לעבוד, ואנחנו מתקיימים מקצבת נכות של אלפי שקלים בודדים בחודש״, קרן אור מספרת. 

״הודיעו לנו שהבניין שאנחנו גרים בו ישן ורעוע וחייב לעבור הליך של פינוי-בינוי. צריך להרוס ולבנות אותו מחדש. במקרה כזה, כמובן שצריך לצאת מהדירה. הקבלן של ההליך אמור לממן את השכירות של הדירה ששוכרים במקום הבית שלנו״, היא משתפת. 

״הקבלן הציע לנו 4,800 שקלים כל חודש לשכר הדירה. נדיר לשכור דירה נורמלית במחיר הזה, בייחוד באזור המרכז - רק אולי יחידת דיור. אפילו לא הסכימו לקבל אותנו ביחידות דיור במחיר הזה. בכל זאת, משפחה של תשע נפשות״.

האוהל של המשפחה בקריית אונו  (צילום: צילום פרטי)
האוהל של המשפחה בקריית אונו (צילום: צילום פרטי)

לאחר שקרן אור ובעלה סירבו להתפנות מהדירה בעקבות המצוקה, הסכימו להעלות להם את הוצאות שכר הדירה ל-6,000 ש״ח בחודש בתנאי שיצאו תוך חודש מהדירה. ״שיתפנו פעולה כמובן וכבר חתמנו חוזה על לשכירות דירה במחיר הזה. לאחר כמה שבועות, עמידר טענו שמשרד השיכון לא מאשר להעביר לנו את 6,000 השקלים - אלא 4,800 שקלים בלבד. לאחר שהתלוננו, במשרד השיכון הפילו את האשמה על היזם של פרויקט הפינוי-בינוי שלא רוצה לשלם שכר דירה״. 

״לא ידענו מה לעשות אז קבענו דיון בנושא - אך ביטלו אותו ובמקומו הוציאו פסק דין לפינוי מיידי מהדירה לאמצע חודש ספטמבר. אלא שלהפתעת קרן אור ומשפחתה, שנותרו ללא אמצעים כספיים כדי לשכור דירה - הקדימו את פינויים מהדירה בפתאומיות: בשבוע שעבר דפקו בדלת והגיע שוטר. הוא אמר שהיינו אמורים להתפנות יומיים לפני מהדירה, ובא לשאול אם אנחנו מתפנים מיידית או שיש צורך לקרוא לשוטרי יס״מ. לא הייתה ברירה והתפנינו מהדירה - וכמובן שלא היה לנו לאיפה״, היא משתפת בבכי. ״בית המשפט הורה לפנות אותנו והגדילו לעשות פשע וגם לקחו מאיתנו את הזכאות לדירת עמידר״. 

״כבר יומיים מתגוררים ברחוב בפיסת דישא קטנה על רחוב לוי אשכול, שגם ממנה מאיימים לפנות אותנו. יש אנשים טובים עוזרים ומביאים לנו אוכל ומים. יש לנו שבעה ילדים בגילאי 3 חודשים עד 15 שנים שגרים ברחוב וישנים באוהלים - ולאף אחד לא אכפת. בלילות אני רואה את הילדים ישנים זרוקים באוהלים, ותינוק שבוכה ולא יכול להירדם בגלל החום". 

״לא ידענו מה לעשות אז קבענו דיון בנושא - אך ביטלו אותו ובמקומו הוציאו פסק דין לפינוי מיידי מהדירה לאמצע חודש ספטמבר״, סיפרה. אלא שלהפתעת קרן אור ומשפחתה, שנותרו ללא אמצעים כספיים כדי לשכור דירה - הקדימו את פינויים מהדירה בפתאומיות: ״בשבוע שעבר דפקו בדלת והגיע שוטר. הוא אמר שהיינו אמורים להתפנות יומיים לפני מהדירה, ובא לשאול אם אנחנו מתפנים מיידית או שיש צורך לקרוא לשוטרי יס״מ. לא הייתה ברירה והתפנינו מהדירה - וכמובן שלא היה לנו לאיפה״, היא משתפת בבכי. ״בית המשפט הורה לפנות אותנו והגדילו לעשות פשע וגם לקחו מאיתנו את הזכאות לדירת עמידר״. ״כבר יומיים שאנחנו מתגוררים בפיסת דשא קטנה ברחוב לוי אשכול שבעיר, שגם ממנה מאיימים לפנות אותנו. יש אנשים טובים בודדים שעוזרים ומביאים לנו אוכל ומים. יש לנו שבעה ילדים בגילאי 3 חודשים עד 15 שנים שגרים ברחוב וישנים באוהלים - ולאף אחד לא אכפת. בלילות אני רואה את הילדים ישנים זרוקים באוהלים, ותינוק שבוכה ולא יכול להירדם בגלל החום".

ממשרד הבינוי והשיכון נמסר: "על פי כללי התחדשות עירונית הוצעו למשפחה מגוון רחב של פתרונות דיור, לכולם סירבה מסיבותיה. יודגש כי יתר זכאי דיור הציבורי בבניין, פינו את הדירה בהתאם לנהלים ועברו לדיור חלופי. על פי פסק דין נקבע פינוי לחודש ספטמבר, הצגת הדברים כאילו הפינוי קרה אינה נכונה. משרד הבינוי והשיכון באמצעות חברת עמידר נמצאים בקשר רציף עם המשפחה ועם גורמי הרווחה בעירייה. מפאת צנעת הפרט לא נוכל להרחיב באמצעי התקשורת".