במועצה האזורית שומרון פיתחו בחשאי תוכנית מפורטת להגדלת השומרון למיליון תושבים עד שנת 2050. התוכנית כוללת הקמת ערים חדשות, אזורי תעשייה, רכבת ושדה תעופה. ראש המועצה יוסי דגן שיגר מכתב לראש הממשלה: ״אמצו את התוכנית, חזקו את הציונות והורידו את מחירי הדיור במדינה".

במשך יותר משנה, תחת מעטה חשאיות ומידור, הפעילה המועצה צוות נרחב של מהנדסים, אדריכלים, גיאוגרפים ויועצים מקצועיים, שהכינו תוכנית מעשית לשיכון מיליון תושבים בשומרון. קווי היסוד של התוכנית גובשו בדיון נרחב בכנס המרכזי השנתי של הנהגות היישובים שקיימה המועצה לפני כעשרה חודשים, בהשתתפות ראשי יישובים בשומרון.

התוכנית כוללת הגדלת חלק מהיישובים לערים, בניית ערים חדשות, הנחת קווי רכבת למרכז ולצפון הארץ, הרחבת הכבישים, הקמת מרכז רפואי במרכז השומרון, שדה תעופה, בניית אזורי תעשייה, מבני תרבות ועוד. התוכנית יוצאת מנקודת הנחה שהשומרון הוא המפתח לפתרון בעיית הצפיפות במרכז הארץ. לטענת היוזמים, מדובר במיליוני דונמים ריקים, עתודות הקרקע הנמצאות במרחק 20 ק"מ מתל אביב.

בנוסף, התוכנית מהווה חזון ארוך לחיזוק ההתיישבות בשומרון, שלטענת מנסחיה מבוססת כולה על אדמות מדינה מוכרזות. ראש המועצה יוסי דגן שיתף את ראש הממשלה בפרטי התוכנית במכתב שהעביר לו ובו כתב: ״אזור השומרון הנמצא בלב ארץ ישראל הינו בעל חשיבות היסטורית ולאומית, ערש התנ"ך ‏והתרבות הישראלית. התוכנית ‏המצורפת בנויה בצורה שמרנית, כך שהיישובים ואזורי התעשייה מתוכננים על אדמות מדינה בלבד״.

ראש המועצה פירט כיצד התוכנית עשויה להוות פתרון למשבר הדיור ועתודה לעומס בגוש דן, וחתם את מכתבו בקריאה לראש הממשלה לאמץ אותה באופן רשמי. "אני קורא לך, אדוני ראש הממשלה, לאמץ תוכנית זו כתוכנית העבודה של הממשלה הנוכחית למען ‏עתיד ההתיישבות ביו"ש ובכל הארץ, ובכך להוריד את מחירי הדיור במרכז הארץ ולחזק את ביטחונה של מדינת ישראל על ידי אחיזה בגב ההר - מעשה אסטרטגי, ציוני וערכי מאין כמותו. תוכנית 'שומרון למיליון' בדקה ואישרה שניתן להגיע ליותר ממיליון תושבים בשומרון".

בתוך כך, 23 גדודים נמצאים כעת בפעילות מבצעית ביהודה ושומרון, ובצה״ל הגבירו את היקף הפעילות המבצעית ההתקפית על מנת לסכל טרור, לעצור מבוקשים ולחשוף אמצעי לחימה, במקביל לחיזוק היקף הכוחות שפרוסים על הצירים. גורמים במערכת הביטחון מסרו ל"מעריב" כי המוטיבציה לביצוע פיגועים גבוהה מאוד ומספר ההתרעות גבוה. 

עם זאת, במערכת הביטחון דוחים את הקולות שקוראים ליציאה למבצע נרחב באיו"ש ואומרים כי הפעילות בשטח מבוצעת על פי הצרכים המבצעיים, באופן מדויק ומבוסס מודיעין, ולכל פעולה יש תכלית מבצעית. עוד מציינים הגורמים, כי המאבק בטרור הוא ארוך ומתמשך, ואין במקרה הזה פתרונות קסם. בדיונים האחרונים בין דרגי המקצוע במערכת הביטחון לבין הדרג המדיני, הודגש כי לצד חיזוק המאמץ ההתקפי, תימשך ההפרדה בין הטיפול בטרור לבין הימנעות ככל האפשר מפגיעה בשגרת החיים האזרחית. במערכת הביטחון מסמנים בעיקר את חמאס, כמי שפועל כל הזמן לערער את היציבות הביטחונית באיו״ש. 

מחקירת הפיגוע שבו נרצחה בת שבע ניגרי ז״ל, לא עולה בשלב הזה שייכות ארגונית של המחבלים לחמאס או לארגון אחר, אבל במערכת הביטחון לוקחים בחשבון, שמאחורי תכנון ביצוע הפיגוע, המימון והשגת הנשק והרכב, עומדת תשתית של חמאס שגייסה את המחבלים לצורך ביצוע הפיגוע. כוחות הביטחון עצרו בלילה שבין שלישי לרביעי 19 חשודים במעורבות בטרור. מאז הפיגוע צה״ל פועל יותר גם סביב העיר חברון.