אחד מכל חמישה ישראלים (21%) חש אפליה על רקע כלשהוא במהלך השנה האחרונה. כך, עולה מנתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, שפרסמה היום (חמישי) את נתוני הסקר החברתי לשנת 2022 בנושא תחושות אפליה וצמצום פערים בחברה.

מהפילוח עולה כי 31% מהמוסלמים ו-51% מהדרוזים חשו אפליה. תחושת האפליה הרווחת בקרב ערבים היתה על רקע הלאום (30%) ובקרב יהודים, תחושת האפליה הייתה על רקע דת-אמונה (8.4%).

בקרב היהודים, עלה מהנתונים כי 42% מהחרדים חשו אפליה, מתוכם 39% על רקע דת-אמונה. הקבוצות הראויות ביותר להעדפה מתקנת, לדעת הציבור, הן בעלי מוגבלויות ונכים (28%), חיילים או חיילים משוחררים (20%) ובני העדה האתיופית (17%). כמו כן, לפי הסקר, הפעולות העיקריות שעל המדינה לנקוט לצמצום הפערים, לדעת הציבור, היא השקעה בחינוך (42%).

חילונים וחרדים בירושלים (צילום: מרק ישראל סלם)
חילונים וחרדים בירושלים (צילום: מרק ישראל סלם)

מהפילוח של המשיבים עולה כי שיעורים גבוהים יחסית מהחילוניים תומכים בהעדפה מתקנת לבעלי מוגבלויות ונכים (29%) ולחיילים או חיילים משוחררים (22%). שיעורים גבוהים יחסית מהחרדים תומכים בהעדפה לחרדים (39%) ולבעלי מוגבלויות ונכים (23%). כמו כן, כ-25% מהציבור דוגל בהגדלת קצבאות ותמיכות לשכבות החלשות ושיעור דומה נוסף מהאוכלוסייה דוגל בעידוד תעסוקה ויצירת מקומות עבודה חדשים.

עוד עולה מהסקר החברתי, כי 8% מהנשים חשו אפליה על רקע מינן.